Omfördelning - vad ska jag tänka på?

Jag har sparat i fonder på ett ISK i ett helt år. Så stolt över mig själv. :star_struck:

Men nu till frågan. Hur gör man när man omfördelar? Säljer man bara och köper de andra fonderna på nytt så de blir rätt fördelning i procent?

Omfördelar ni varje år?
Har ni några tips?

1 gillning

Japp. Vissa plattformar har en bytfunktion där de löser hela processen när du väl valt hur mycket som ska flyttas.

Nej. Jag är inte så genomtänkt kring strategi och framförallt har jag inga räntefonder. :joy:

Håll din omfördelning på samma ISK om möjligt. Om inte, sälj och ta ut innan nyår och sätt in och köp efter nyårsdagen på den andra.

För de allra flesta portföljer spelar det mindre roll hur många gånger du ombalanserar per år, så vill du göra det enkelt för dig ombalanserar du en gång om året.

Vill du spara lite tid och har många fonder, kan en färdig mall underlätta. Det fanns en mall på RT tidigare. Där kan du skriva in fonder, aktuella värden och önskad fördelning. Sedan är det bara att sälja och köpa enligt uträkningen. Jag är dock inte helt säker på att den går att ladda ner längre men är du intresserad kan du se om det går.

https://mailchi.mp/rikatillsammans/ombalansering-2020