(Varning för långt inlägg - dålig på att sammanfatta)
Hej!
Har ett litet dilemma angående bilägande. Jag bor på landet/en mindre by och har cirka 7 mil tur/retur till jobbet i Malmö. Idag kör jag en BMW 325i från 2007 som jag köpte eftersom jag är bilintresserad och den skulle vara ett roligt men pålitligt alternativ. Vet fler som ägt denna bilen i många många år helt problemfritt i princip men jag var slarvig när jag köpte den och har även haft en del otur. Mycket har gått fel på grund av bristande underhåll. Den kostar cirka 4700 kr i månaden TCO räknat på 2000 mil per år. Jag sparar cirka 1,5 timmar om dagen på att köra bil och jag slipper även byta buss två gånger per dag och gå runt 1 km mellan hållplatserna. Jag kan byta ut den till en Cupra Born eller Mini Cooper SE för ungefär samma TCO. Detta känns som ett solklart val men jag funderar på om jag verkligen behöver bil. Det blir ju rätt mycket pengar men samtidigt är det också en hobby och vardagen blir mycket enklare även på helger osv. Alternativ är att byta till en Saab 9-3 som jag hade innan som faktiskt var rätt billig i drift då jag aldrig hade några problem med den, men det var kanske bara tur, detta är en av anledningarna till att det är så svårt att räkna på kostnad av bilägande. TCON där är kanske 3500-4000 kr. Men då känns en ny elbil för 500-1000 kr mer fortfarande väldigt prisvärt. Vill inte heller ha en äldre eller mindre bil på grund av pålitlighet och säkerhet.
Tjänar runt 30-35 brutto och bor hemma då jag är 19. Att flytta närmre var tanken först men jag har insett att det blir extremt dyrt med alla kostnader inräknade och jag vill inte bo i Malmö. Lund är dessvärre ännu dyrare. Ska jag bara köpa ett busskort där 1000 kr i månaden och stå ut eller vad tänker ni?
Du är 19 år gammal, klart du ska ha bil när du äntligen kan uppleva den friheten. Däremot behöver du även se till att du inte bränner för mycket av din framtid på det. Så röstar på gammal bil.
Dramatisk skillnad i frihetskänsla mellan att ha bil och inte ha. Mitt jag vid din ålder nöjde sig med “bil”.
Om jag hade 3,5 mil till jobbet och sparade en massa tid skulle jag prioritera bil och hyfsat låg driftkostnad.
En gammal BMW är nog det sista jag skulle tänka på faktiskt. Jag har haft mest Europeiska bilar länge. Opel,ford,VW, Skoda, SAAB, Volvo , VAG-bilarna speciellt krävde mycket meckande med allt möjligt så att jag nu lessnat på dom för gott.
OM du nöjer dig med A-B bil skulle jag köpa en enklare Toyota. Köp en som är vanlig och som inte har rostproblem (än) och som är servad ordentligt. Dom rullar normalt mycket långt och väldigt länge med mycket lite problem.
Själv kör jag numera helst till vardags en LEXUS ( finare Toyota ) som snart är 30 år gammal som gått pålitligt i 8 år nu. Enklare laga en Toyota eftersom dom är vanligare och är mindre komplicerade.
Kanske en sån här skulle vara lämpligt… på Blocket. Borde gå på ca 0,7l/mil blandat.
“Toyota Corolla 5-dörrars 1.6 VVT-i Manuell, 110hk, 2003” 30.000 SEK.
Dom håller värde bra. Brukar vara billiga att försäkra.
Välkomen till forumet…
Jag är bilintresserad å är en del av mina hobbys, men för att pendla 7 mil till å från jobbet så har man en billig småtrist bil att förflytta sig… Skulle inte använda dagligdax någon hobby bil då… Kanske en solig fredag då…
Jag skulle rekommendera en långmilare till dig. Dom är oftast bättre än vad man tror speciellt om man tittar till ordentligt vid köpet och kolla så att bilen är omskött. Det man sedan har sparat i inköp kan man ju lägga på lagning istället. Eftersom du kör så mycket fram och tillbaka till jobbet så förstör du ändå andrahandsvärdet.
Sen blev jag bara lite förvånad över att du endast kör 2000 mil om året med så mycket pendling. Jobbar du endast några dagar eller använder du bilen enbart för jobbresor?
Jag har pendlat som du i yngre år (pendlar iof fortfarande men nu med förmånsbil) och de billigaste milen har jag fått med de billigaste bilarna.
Har kört gamla Volvo 240, 740 och 940.
Drog lite mer bränsle men oerhört slitstarka.
Billigaste bilen någonsin var en passat tdi kombi. Snål som attan (0,38 på långkörning) men ändå ac, diselvärmare o.s.v. Hade gått 39 000mil vid köp och 59 000mil när jag sålde. Köpte för 15 000kr och sålde för 16 000kr…
Tack alla för era insiktsfulla svar. Nu lyssnade jag dock inte på någon av er då jag hittade en trevlig ny leasingbil med TCO på strax under 3500 kr och kom fram till att det faktiskt känns mest prisvärt för någon som faktiskt tycker om att köra och aldrig riktigt hade känt sig nöjd i en Toyota. Leasingen är endast på ett år så det har inte jättestora konsekvenser om jag skulle ångra mig. Dessutom slipper jag tänka på reparationer och sånt huvudverk. Men som sagt, mycket kloka åsikter i denna tråden, tack!
Blev en Opel Mokka-e tillslut. Låter som bland det tråkigaste man kan köpa men 2300 mil för det priset på ett år är fantastiskt billigt för en fullutrustad elbil. Ska hämta den efter nyår så hoppas den är bra för jag har inte provkört den🫣