Gapet mellan DJ World och globala indexfonder

I skrivande stund ligger DJ World index ca +14% sedan årsskiftet medan både Avanza Global och DNB Global Indeks S ligger på ca -4%.

Hur kommer detta sig?

Själv nådde min portfölj, som består fr.a. av DNB Global och Avanza Zero, nyss upp till 0% sedan årsskiftet. Hur går det för er andra?

1 gillning

Dow Jones indexet mäts i USD.

Svenska globalfonder i SEK

SEK har stärkts en hel del mot USD vilket förklarar skillnaden

9 gillningar

Tack!

Samtidigt ligger avanzianens snitt på +6% och OMXS30 på +8%. Kan vi misstänka att snittavanzianen har mycket högre homebias än rikatillsammans-snittet? Förväntade mig att ligga nära snittet med mina indexfonder men icke…

Snittkunden på Avanza har säkert både svenska aktier och räntefonder.

Såg vi inte statistik nånstans att de flesta konton på Avanza bara har någon eller ett par aktier och inget mer? Och då svenska aktier.

Nån som minns?

Edit:

Majoriteten av våra kunder har få aktier i portföljen och anammar alltså inte teorin om riskspridning. Över 25% av våra kunder lägger helt enkelt alla ägg i samma korg eller ägget i korgen eftersom de enbart har en aktie i portföljen. Över hälften av våra kunder nöjer sig med 1-3 aktier i portföljen. Denna jämförelse avser våra aktiekunder, alltså de som bara äger aktier (ej fonder).

1 gillning

Dessutom en annan felkälla är att DJ World indexet som man kan välja som jämförelseindex på Avanza och Nordnet är ett price index, dvs utdelningar ingår inte i indexet.

2 gillningar

Det enklaste svaret är att DJ World inte har samma viktning som de index de fonderna följer, därför är det en felaktig jämförelse till att börja med, men sen har du valutan också som andra redan påpekat.

2 gillningar