Globala indexfonder vs DJ World Index

Jag kanske missar något uppenbart här, men jag förstår inte en sak.

Globala indexfonder som Avanza Global eller LF Global indexnära är idag ner ca 9% i år. Men kollar man på DJ World Index, OMX 30, DJ USA så är de ner runt 25-27%, alltså betydligt mer.

Hur kommer det sig att det skiljer sig så mycket?

1 gillning

Lägg in kronkursen i förhållande till dollar i dina grafer så får du en del av svaret.

6 gillningar

Indexet är i USD.
Fonderna i SEK.
SEK har tappat mycket mot USD så då har fonderna ”gått bättre” så att säga :slight_smile:

5 gillningar

Intressant take-away: att hålla global/us index är mindre volatilt för en svensk än för en amerikan. USD ofta gå upp i värde när börsen går ner. I alla fall de senaste 22 åren :slight_smile:

USD/SEK vs DJ World Index:

5 gillningar

Japp! Vem vill sitta på en liten risk valuta när det blåser :slight_smile:

2 gillningar

Därför finns det billiga globala indexfonder att hålla sig till långsiktigt. :person_tipping_hand: . Ingen raket att komma upp till rymden men känns tryggare i alla möjliga oväder på jorden :grin: . Så tycker jag om det @JFB :wink:

2 gillningar

Jag noterade samma sak (skillnad DJ World och globala indexfonder) då jag tycker att det borde vara bättre att jämföra sin egen utveckling mot en global indexfond då alternativet till mina aktier skulle just ha varit en global indexfond.

Blev såklart besviken när jag såg att globala indexfonder presterat bättre än min portfölj, eftersom jag tyckt att det känts bra att min portfölj varit bra mycket bättre än DJ World Index.

Det är i alla fall en liten tröst att indexnära-sverige-fonder ligger på ca -32%, vilket iofs är konstigt då OMXS30 ligger på -24%.

Fast Six RX som är hela stockholmsbörsen ligger -31% vad jag kan se. Så inte så konstigt att svenska breda indexfonder ligger så mycket back. OMXS30 är ju bara de 30 mest omsatta bolagen på stockholmsbörsen.

Aha! Tack. Jag visste inte vilket index de försöker följa. Jag såg att det i Avanza gick att lägga in jämförelse med alla svenska aktier också. Då fick jag just -31% :slight_smile:

1 gillning