Globalfond vs jämförelseindex

Jag är ny på forumet (första inlägget) men har följt RT under många år och följer till stora delar dess investeringsfilosofi med månadssparande i globala breda passiva indexfonder.

Jag noterar att DNB Global Indeks har gått upp ca 2% YTD 2025 medan dess jämförelseindex (MSCI World Index) är upp 21% ( MSCI World Index ) under samma period.

Jag förstår att fondutvecklingen inte kan spegla dess jämförelseindex till 100% men detta är ju en väldigt stor avvikelse. Vad beror detta på? Fondavgiften på 0,2% bidrar ju men kan väl knappast vara hela förklaringen. Är valutaeffekter den huvudsakliga orsaken till denna stora avvikelse?

Samma mönster återspeglas i andra stora globala passiva indexfonder. T.ex Länsförsäkringar Global Index och Avanza Global.

Finns det någon naturlig förklaring till detta eller är fonderna helt enkelt så dåliga på att följa sina jämförelseindex?

De handlas ju inte i SEK. kolla på USD/SEK så förstår du….

2 gillningar

DNB Global Indeks har gått upp 2% i svenska kronor medan indexet du länkade till har gått upp 21% i amerikanska dollar. Svenska kronan har gått starkt vilket förklarar skillnaden. Du kan inte jämföra procentuell utveckling i olika valutor.

5 gillningar

Indexet har gått ungefär 2% i SEK. Medans samma index 21% mätt i USD.

Det är bara olika måttstockar på samma värdeutveckling.

2 gillningar

Helt rätt. USD/SEK är ca -15% YTD. Det förklarar diffen i värdeutveckling mellan dessa instrument.

Tack för att du tog dig tid att svara!

1 gillning