Går det att skapa ett företag som bara typ kommer vara verksamt?

Tja!

Jobbar idag heltid som projektledare/larmtekniker och trivs hyffsat bra med det.
Men ett av mina största fritidsintressen är elektronik, felsökning och reparation, men har aldrig gjort något företagsamt med det intresset mer än att jag lagar kretskort i mitt ordinarie jobb som en “bonus” till min vanliga tjänst.

Nu är jag sugen på att starta ett bolag där jag kommer pyssla med elektronik/el, helst felsökningar och reparationer, inte så mycket elinstallationer om det inte är bra betalt då det är förbannat tråkigt.

Hur som helst, jag skulle vilja dra igång ett företag, men till en början bara använda företaget som ett sätt att kunna ta betalt för enstaka reparationer/felsökningar. Tänker mig att det skulle kunna gå nån månad emellan jobb och att jobbet inte inbringar mer än säg 2000-10 000 per jobb.

Tänker att kostnaderna för att ha ett aktivt företag inkl. försäkring kommer att vara så stora att det inte är värt att ens försöka ifall årsinkomsten landar mellan 20-50 000?

Det här ska alltså inte ses som något försök att tjäna stora pengar, utan mer ett verktyg för mig att kunna ta betalt de gånger jag faktiskt hjälper folk med elproblem / elektronikproblem.

1 gillning

Låter som att enskild firma passsr dig bra, speciellt om du tjänar under brytpunkten för statlig skatt 615 000 kr per år. Ingen ny juridisk person, ingen årsredovisning, deklarationen gör du på en bilaga ihop med den normala
deklarationen. Är ditt extraknäck under 100 000 kr (80 000 plus moms) behöver du dessutom inte momsregistera dig!

En ansvarsförsäkring kostsr inte många kr, om jag minns rätt ger LF rabatt för nystartade företag, 1000 kr för 6 mån.

Utökas verksamheten får du i så fall bilda ett AB.

3 gillningar

Eventuellt kan regelverket om ‘hobby’ vara aktuellt för dig. Jag kan det inte i detalj men det kan minska din administativa börda enormt. Se SKV:s enkla beskrivning här: Hobby | Skatteverket.

Knappast. Hobby är typ konsthantverk och bärplockning. Hobby är inte när man gör ett arbete för någon annan. Detta står klart i regelverket.

1 gillning