Garant försäkring

Har försäkringar via jobbet (privat anställd) hos Länsförsäkringar som heter Garant och haft dessa länge och inte reflekterat så mycket då det har känts som att jag inte kan göra något åt dem.

Garant anställd sjukvårdsförsäkring och den låg på 5000kr per år.

Jag tycker detta låter som snuskigt mycket pengar. Blir man lurad på dyra jobb försäkringar eller ska det kosta så här mycket?

Min villahemförsäkring + bilförsäkring + husvagnsförsäkring kommer tillsammans 7000kr.

Jag har IF småföretagarförsäkring för it-konsulter. Kostar 10kkr per år, varav sjukvård står för 3800kr av det.

Sjukvårdsförsäkringen brukar variera direkt mot personens ålder. Har du fyllt i en hälsodeklaration för att ha fått teckna den så kan ev existerande hälsoproblem/historik, öka priset med.

Med det sagt så har jag noterat att försäkringen är ca 300 kr billigare (samma försäkring) att teckna via ”mitt” (är egenföretagare så har eg liten/ingen nytta av det) fackförbund än direkt via mitt företag. Eller omskrivet, jag får fackmedlemsskap + sjukvårdsfärsäkring för något lägre kostnad än enbart sjukvårdsförsäkring via företaget.