Garantipension för bosatta i andra EU-länder

Rätten till garantipension för dem som är bosatta i andra EU-länder togs bort för några år sedan. Men nu har kammarrätten i Göteborg slagit fast att en person som är bosatt i Spanien har rätt till garantipension. Domen innebär att EU-rättens exportabilitetsprincip väger tyngre än svenska bestämmelser.

6 gillningar

Aha läste på lite:

”Gränsen där garantipensionen helt försvinner går ungefär vid en inkomstgrundad pension på cirka 18 200 kr/mån (före skatt) för ensamstående och cirka 16 500 kr/mån om du är gift.”

”För att få full garantipension krävs att du bor i Sverige i 40 år. ”

Känns som ett väldigt edgecase?

2 gillningar

Dåså. Tack för att du läste på

Låg eller ingen intjänad pension i Sverige, men vill få svenska bidragsdelen i form av garantipension och den ska dessutom utbetalas till annat land…

Sverige i ett nötskal :head_shaking_horizontally:

2 gillningar

Jag missunnar inte gamlingarna att tillbringa den mörka delen av året i värme och sol.

2 gillningar

Det är det inget som hindar i den nuvarande tolkningen av lagstiftningen. Problemet är om man bosätter sig utomlands (mer än 6 månader om året)

1 gillning

Om den personen har velat jobba och göra rätt för sig, men inte kunnat, och väljer att flytta utomlands när den når pensionsåldern - händer det något då inom dig hur du betraktar det?

2 gillningar

Själv har tanken slagit mig, om mitt pensionssparande går åt pipsvängen, så hade jag gärna kunna välja att bo utomlands som äldre.

Så ser gärna att den möjligheten finns, för alla, även för oss olycksfåglar.

Många har nog hellre ok levnadsstandard utomlands än är utblottad i Sverige. Sen så har nog många inte viljan eller förmågan att byta land som äldre, så det lär aldrig bli ett systemhotande problem.

1 gillning

Ja. Och jag ser inte nyttan av att någon sitter av tiden här. Köper man att någon får pension utan att jobba under hela livet så ser jag inte vad vi vinner på att tvinga personen sitta här och titta på mörkret.

Egentligen låg väl inget politiskt bakom beslutet utan det var en juridisk effekt av huruvida garantipensionen ses som en pension eller som en förmån. Eftersom det sågs som en förmån tolkade man EUs lagstiftning som att man inte fick ta med den till annat land. Denna nya dom verkar ha hittat ett annat sätt att tolka EUs lagar på.

1 gillning

Jag har ingen åsikt i frågan. Som @simino säger är det bara en klurig juridisk fråga då vi har krångat in ett försörjningsstöd i pensionssystemet, och försörjningsstöd kan man inte ta med sig när man flyttar utomlands, vare sig man är 30 år eller 70.

2 gillningar

Intressant läsning. Men rapporten kanske inte längre är aktuell då om man nu ska kunna få garantipension utomlands: