Partsinlaga och jag har ännu inte hunnit läsa igenom rapporten men ser ändå intressant ut om man tittar på sammanfattningen,
Resultaten i vår nya rapport visar att bara en av fyra svenskar kan räkna med att arbetsinsatserna premieras i pensionshänseende. Medan det för tre av fyra, de med låg eller medellön, inte lönar sig att arbeta för pensionen.
SPF Seniorernas rapport visar att det lönar sig allt sämre att arbeta ihop sin pension - det så kallade respektavståndet försvagas. För att arbete ska premieras i pensionshänseende krävs helst en lön på omkring 45 000 kronor eller mer. Resultaten i rapporten gäller såväl dagens som framtidens pensionärer. En annan slutsats är att tjänstepension måste finnas med, allmän pension klarar inte på egen hand av att skapa ett respektavstånd.
Jo. Så illa verkar det vara för majoriteten löntagare. Verkligen pinsamt dåligt
Det verkar som om ingen inom statsapparaten ställer sig frågor som påverkar något bortom nästa val.
Så här ser det ut
Så här ändrar det sig över tid om vi inte ändrar något.
Är det vettigt?
Vad kan/bör vi göra åt det.
Eller så har dom koll men väljer att inte göra något åt det.
Grundfelet här är att avsättningen har varit för låg och/eller pensionsåldern för låg. Dom flesta hamnar tyvärr på relativt låg pension. Och verkligen inte lätt att höja den lite utan att bryta mot lagar och regler…
Dessutom “måste” man då fylla på med märkliga konstruktioner med olämpliga drivkrafter som bostadstilägg där man ger mer till den som har högre boendekostnader och minskar tillägget om man flyttar till billigare eller jobbar lite eller flyttar ihop och ex frigör en hyreslägenhet (och kan hjälpa varandra) . Det uppmuntrar dessutom till korttidsuttag av tjänstepension på kort tid och leva upp eller ge bort pengarna för att senare kunna få bostadstillägget. Verkligen urbota dum och ologisk lösning. “Jag har högre hyra än jag klarar av, därför bör jag få mer skattepengar år ut och år in” Rimligt?.
Att spara helt separat till pension på ex ISK funkar upp till mycket lite summa. (fribeloppet är 100.000 SEK innan bostadstillägget påverkas. Inte höjt på 20 år).
Indirekt säger man till vääldigt många något ganska orimligt , ologiskt och deprimerande.
Enligt rapporten:
Du kommer få ganska taskig ekonomi som pensionär trots 40 arbetade år och upp till 45.000 i månadslön! om du inte orkar/vill jobba extra år. Sug i dig den.
Ingen mening höja lönen ens från 25.000 till 40.000 per månad eller förhandla fram bättre pensionsavsättning etc. Blir ungefär same same (ca +5% mer netto som pensionär) med bostadstillägget inräknat .
Du kan inte göra något lagligt eller skattepremierat åt det effektivt pga kraftigt negativa marginaleffekter när vi minskar ditt bostadstillägg.
Och kan tilläggas…
4. Om du tjänar 45.000-50.000 per månad börjar pensionsavsättningarna göra viss extra nytta
5 Om du tjänar >50.000 per månad avsätts ingen statlig pension åt dig över den nivån. Då hänger allt på rejäla tjänstepensionsavsättningar (ofta 30% av överskjutande lön men vissa får ingenting) .
De allra flesta har tjänstepension, så alla debattinlägg som utgår från enbart allmän pension borde tas med en rejäl nypa salt.
Med det sagt borde garantipensionen inte ha höjts innan valet, men frestelsen blev gör stor för populistiska politiker.
Jag tycker att respektavståndet är bullshit eftersom det bara är ett sätt för lobbyister att ställa två svaga grupper mot varandra. Den lite starkare gruppen låginkomsttagare sparkar nedåt på den lite svagare gruppen långtidssjukskrivna. Glatt påhejade av en medelklass som tjänar mer på skattesänkningar än båda dessa grupper.
Det förvånar mig att SPF driver den här linjen. De representerar uppenbarligen inte alla pensionärer.
Eftersom jag inte orkar upprepa mig så kan ni läsa mitt resonemang i en tidigare tråd. Sammanfattningen är att garantipensionen är en lägstanivå som är tänkt att alla ska kunna leva på, ett slags socialbidrag. “Respektavståndet” handlar om att vissa vill att staten ska skjuta till mer pengar än så till dem som har arbetat, och mindre till garantipensionen.
Pratade lite med en kontakt på Pensionsmyndigheten. Inofficiell kommentar var:
Rapporten vill visa på minskat/avsaknad av det som nu vanligen kallas respektavstånd vilket är det som Pensionsmyndigheten också visat i tidigare rapporter.
Man skulle kunna jämföra annorlunda men jämförelsen de gör är fullt rimlig. I veckan skickade vi ut pressmeddelande om förändring av inkomstpension och garantipension 2024 och där kommer garantipensionen, som följer prisutvecklingen, att öka mer än inkomstpensionen (precis som i 2023). Inkomstpensionen ökar med 1 procent 2024 | Pensionsmyndigheten
Apropå det, så utvidgas även Pensionsgruppen till att nu inkludera alla partier:
ping @monica men du visste väl om det säkert redan.
Om du faktiskt läser rapporten! så tar den hänsyn till tjänstepensioner livsvarigt enligt avtal . Att den skulle beskriva enbart statliga pensionen är fel. Vet inte var flera med dig får det ifrån. (Det är bara 10% av arbetstagare som inte har någon tjänstepension så det är inte så vanligt .)
Den tar upp vanliga och relevanta varianter i exemplen och om räkneövningen stämmer så är överskriften tyvärr hyfsat korrekt.