40-40-40 blåsningen kanske bara är en myt?

Jag tycker mig ha hört att Jan flera gången har nämnt 40-40-40 blåsningen om att man efter 40 år kan räkna med 40% av slutlönen i pension. Och sådana exempel finns självklart, men jag såg nyss en rapport som tydligt motsäger att detta skulle vara en norm.

Mer pengar i plånboken hos dagens pensionärer - DN.SE

Enligt rapporten så får dagens pensionärer i snitt 75% av sin slutlön som pension. Och rapporten har också kollat hur det har sett ut över tid och funnit att pensionerna faktiskt ökar.

Vårt pensionssystem är kanske bättre än vad många tror? Eller vad säger ni?

En generell kommentar är ju att även om % av slutlönen skulle minska (vilket den kanske inte ens gör då?) så har nog även pensionärerna fått det bättre och bättre ekonomiskt ställt. 40% av slutlönen idag köper nog mer än 60% av slutlönen på 90-talet t.ex. Pensionärer hade det generellt sett inte särskilt gott ställt “förr” i tiden.

1 gillning

Min tolkning av @Kollis intervjun förra söndagen är att han inte riktigt höll med. På någon nivå kändes det ändå skönt att ha fel. :slightly_smiling_face:

Om man lyssnar noga så sa han ju bara att pengarna inte kommer att ta slut, ingenting om hur mycket pengar som kommer finnas kvar. :slight_smile:

1 gillning

Kolla här Alectas senaste rapport om pensionärernas inkomster, de ökar. https://www.alecta.se/pensionarerna_ekonomin

2 gillningar

Inte bara det. Vad kommer pengarna att vara värda?
Visst man kanske får 30 papp i pension men om ett Snickers kostar 5 papp räcker det inte långt. Med det uber-förenklade resonemanget så är poängen att utmaningen är att inflationsskydda kapitalet.

Inkomstpensionen styrs av svenska löneutveckling vilket kanske kan ses som någon form av inflationsskydd. Övriga pensioner (PPM, tjänstepension) får man försöka skydda genom avkastning från börsen/fonder :slight_smile:

Om jag går in och kollar på transkriberingen så sa han ungefär såhär:

Det tycker jag med. Väldigt negativ bild. Men många är rätt nöjda med den pension de får. Vi kanske får ett visst urval men många är nöjda och de som är väldigt missnöjda och arga är de som aldrig har betalat någon skatt och aldrig haft någon lön. De är jättearga på att ingen annan ska betala deras pension.

Med denna rapport så skulle jag säga att det bekräftar den bild han har och som jag har misstänkt, många har en rimlig nivå på sin pension. Risken att bli en fattigpensionär är som störst om man har en mycket låg lön, jobbar mycket deltid eller går arbetslös under en längre tid.

2 gillningar

Jag har varit pensionär i några år. Trots att pension har höjts varje år uppgår min statliga pension endast till 47 procent av den lön jag hade när jag slutade min anställning.

Den stackare som väljer ett jobb där arbetsgivaren inte betalar in till tjänstepension lär få problem.

2 gillningar

När rapporten nämner att man i snitt har 75% av sin lön så inkluderar dom saker som tjänstepension och olika bidrag, och det är väl den totala pensionen som är det viktiga. Om tjänstepensionen är omkring 20% av ens slutlön så borde även du komma upp i omkring 70% iaf :slight_smile: (Dessutom bör man kanske inte jämföra med lönen man hade sista året, eftersom det troligen är den absolut högsta lönen man har haft. I rapporten så jämför man med lönen man hade när man var 62 år.)

Om man väljer bort tjänstepension, för att få högre lön under arbetslivet, utan att pensionsspara privat så kanske man får skylla sig själv lite. Enligt mig så pratar vi ändå om vuxna personer, så väljer någon aktivt en låg pension så bör man rimligen räkna med att få en låg pension.

1 gillning

Visst är det så. Jag har en mycket bra tjänstepension.

1 gillning