Pensionärer i allmänhet är inte ekonomiskt utsatta

Den allmänna uppfattningen verkar vara en annan.

Finanspolitiska rådet förklarar:

https://www.fpr.se/

2 gillningar

Trist läsning för partier som lagt upp sin valstrategi på att fiska röster med diverse utspel om pensionssystemet.

1 gillning

Det är väl bra, jag skulle inte röstat på någon som inte kan backa upp sina påståenden med studier och forskning.

1 gillning

Intressant rapport! Sidan 6 i rapporten har ett par talande grafer som visar inkomstutvecklingen efter skatt i olika åldersgrupper. De tar hänsyn till inflation.

Översta diagrammet gäller medianen. Hälften av pensionärerna har ökat sin disponibla inkomst med 60% eller mer jämfört med för 30 år sedan. De som sackar efter mest är ungdomar i åldern 20-34 år där medianen bara ökat 40%.

Nedre diagrammet visar de som har det sämst ställt, de sämsta 10 procenten. Där ser vi att pensionärer med låg pension har ökat sina disponibla inkomst med 80%. Medan ungdomar som är låginkomsttagare har halkat efter rejält och inte ökat sina inkomster överhuvudtaget.

3 gillningar

Det känns inte som att detta egentligen är någon nyhet om man läser något annat än aftonbladet?

1 gillning

De som har arbetat lite och/eller med låg lön är de som har haft bäst utveckling. För en del av dessa kan pensionen bli en höjning av disponibel månadsinkomst.

Vem är då dessa fattigpensionärer som vi läser om? De som har en inre stolthet och inte vill vara samhället till last, även om de är berättigade till det?

Om ett samhälles välmående baseras på hur de sämst ställda har det, vilket jag kan tycka, ligger Sverige ganska bra till. Trots allt gnäll …

1 gillning

Det finns två sidor av myntet. Fattigpensionärerna har alltså haft en bättre procentuell utveckling än andra åldersgrupper. Men man kan börja på en låg nivå och fortfarande vara kvar på en låg nivå. Man kan vara fattig även om man inte är lika fattig som förr.

3 gillningar

Med väldigt grova penseldrag kan man säga så här.

• Hög lön ger högre pension än låg lön
  • Många arbetade år ger högre pension än få arbetade år
  • Det sociala skyddsnätet med garantipension och bostadstillägg fångar upp de med sämst förutsättningar

De flesta pensionärer är ok för att de har vett att vara försiktiga med både lån och utgifter.
Nu när lånepartyt är över så är det andra som sitter på pottkanten. Good luck!

1 gillning

Ja, så är det ju. Men är man fattig från början har man antagligen vant sig och då är även en mindre förbättring av stor betydelse.

Kan ändå förstå varför en del tycker sin pension är låg. Tyvärr fortsätter hyreshöjningar, elpriser, mediciner och andra nödvändigheter att gå upp i pris och en del av de som går i pension har det tufft ekonomiskt, även med stöd från FK.

Så jag kan tycka att de som väljer att ventilera sin frustration öppet ändå gör nytta i det stora hela, för förmodligen får det fler att kolla upp kring sin egen pension, även innan de fyller 64.

Troligen så sitter jag verkligen på pottkanten och om jag inte nu hade tagit tag i mitt sparande så skulle jag sitta i skiten om cirka 26 år när jag går i pension. Jag har låg inkomst idag på grund av sjukersättning och sjukpenning och chansen är inte jättestor att jag kommer upp i så jättemycket högre inkomst, även om jag hoppas på att kunna jobba 25% i framtiden.

Men om jag väljer att gå in pension när jag är 67 år, så får jag ut ca 8 500 kr, innan skatt. Det skulle inte täcka mina boendekostnader om det vore idag, då bor jag ändå i en etta. Troligen skulle jag få ut garantipension, men jag gissar att det kommer ligga precis på existensminimum, med lite tur.

Jag gnäller inte, för jag förstår att för majoriteten av svenska folket fungerar systemet hyfsat och jag är ändå i en sits där jag kan påverka min framtida pension genom sparande. Men jag kan förstå de som kommer till insikt när det är för sent, när kanske en partner går bort, hyresrätten får oväntat mycket höjd hyra eller ens sparande i madrassen brinner upp. Då är det ofta det man har kvar, att “gnälla” över att man måste välja mellan elräkningen, tandläkaren, maten eller hyran.

Så det är bra att RT finns, som kan få fler att hjälpa sig själva, så fler förhoppningsvis kan både få ost och smör på mackan som pensionär. :sunny:

12 gillningar

Man kan ha blivit ensamstående och behöver bära alla kostnader själv. Sen kan det ju vara så att man jobbat en hel del svart under sin arbetsföra tid.

Att svartjobb inte ska ge pension är självklart, men där har du två skäl till att det ändå kan vara en markant ekonomisk försämring i praktiken även om det inte ser ut så på pappret.

Jag undrar ibland när man läser om utsatta pensionärer om alla verkligen förstått kopplingen mellan arbete och pension. Eller om de lever kvar i bilden av gamla modeller. Min farmor och farfar som gick bort på nittiotalet klarade sig tex på sina pensioner, bodde i en central fyra i en storstad, trots att farmor varit hemmafru och farfar lärare. Det gick ju förr, folk kanske lever kvar i den bilden.

Garantipension (till skillnad från inkomstpension) räknas upp med inflationen.

1 gillning

Men visst inkluderas inte den allmänna tillväxten och standardhöjning i inflationen? Även om pensionen har ökat realt så kanske den ändå kab upplevas som lägre kopplat till sin samtid.

Här kan du läsa hur pension (ej tjp) räknas upp:

Relevant för ämnet: Högerns klasshat kan stoppa höjda pensioner

Någon borde tipsa Herr Suhonen om Rika Tillsammans och billiga indexfonder :stuck_out_tongue:

Tack för intressant läsning som slår hål på väldigt många myter. Är pensionärer de som har det sämst ställt i samhället verkligen? Jag skulle nog hävda de med funktionsnedsättningar och som exempelvis inte kan tillgodose sig en utbildning (vilket är det enklaste och i princip enda sätt att öka sitt välstånd). Sveriges hantering av denna grupp är tyvärr allt annat än bra.

Du har en poäng där. Bidragen har väl generellt sett inte hängt med i utvecklingen.

1 gillning

Jag vet hur en fattigpensionär ser ut. Min mamma var en sådan. Född på 40-talet. Var hemmafru tills jag var 10 år. Då började hon arbeta på ett vårdboende, som outbildad vårdare. Deltid. Tror att hon mestadels jobbade 75% (inkl helger o kvällar). När hon dog, helt nyligen, hade hon en pension som gav henne 7700kr/mån (netto)!! Det hade aldrig gått ihop sig utan min pappa, som har något högre pension efter att ha jobbat som bilmekaniker i hela sitt liv.

De har levt sparsamt hela livet. Jag har ofta försökt uppmuntra dem att unna sig lite guldkant i tillvaron, men det har varit svårt. Som pappa sa sist det kom på tal: ”Har man alltid varit sparsam är det svårt att ändra på det även om man skulle kunna”. Det tänker jag ofta på när jag hör om människor som ”sparar järnet” till pensionen o sen ska ”leva livet” - vi har INGA garantier för framtiden. Det enda vi vet att vi har är nuet. Därför är min ambition att ha en bra balans mellan nu o sen.

5 gillningar

Jag tillåter mig själv att spekulera lite här.
Är det inte så att andelen fattigpensionärer ökade när jobbskatteavdragen infördes?

Eftersom ”fattig” i detta sammanhang är någon vars disponibla inkomst är högst 60% av medianinkomsten, så halkade pensionärerna efter dom som arbetar iom jobbskatteavdraget.
Dvs, när den disponibla inkomsten för de som arbetar ökade, så låg pensionärerna kvar på oförändrad disponibel inkomst.

Detta är givetvis bara en bit i pusslet, men jag tror att det bidragit till att många pensionärer hamnade på fel sida gränsen, så att säga.