Min pappa börjar bli äldre och är i behov av att flytta in i ett äldreboende.
Hans bostadsrätt är värderad via mäklare till 1.8 miljoner, köpt för ca 250k många år sedan.
Han har ett lån kvar på ca 400k.
Gjort tillbyggnationer och renoveringar för ca 500k under årens lopp som kan dras av vid försäljning.
Nu behöver vi lite rådgivning om vad som är mest fördelaktigt för oss som familj för skatt och allt det där.
Min bror och hans familj behöver större hus så baktanken är att han slutligen ska ta över huset.
De alternativ vi har tänkt på är följande.
Antingen köper min bror huset för värderingen på 1.8 miljoner och ger mig en klumpsumma.
Pappa ger huset till oss som en gåva för att slippa eventuell vinstskatt sen sköter vi resten emellan oss bröder.
Vi vill att det ska vara rättvist för alla parter och att min pappa heller inte ska få för hög vårdavgift pga pengarna.
Skulle de vara en gåva så blir det en eventuell högre vinstkatt i framtiden för min bror, men att det som är avdragsgillt idag följer med gåvan (skatteverket sa det iaf) så det är något att ha i baktanke.
Vi har dålig koll därför hoppas jag att någon av er är bättre införstådda i såna här ärenden och vad vi ska tänka på.
Har ni några tips på bra jurister inom familjerätt eller gåvorätt (tror det går under denna kategorin) som har koll på dessa sakerna tas det gärna emot.
Varför skall din bror ge dig en klumpsumma om han köper huset till marknadsvärde ?
Det enklaste för alla parter är att din far säljer huset till en utomstående och att ni får vänta på erat arv tills den dagen han dör.
Min pappa är inte behov av pengar, utöver hans levnadskostnader som förhoppningsvis kommer att sänkas vid ett äldreboende därför tycker han redan nu att vi kan ta pengarna från huset.
I dagsläget behöver min bror behöver ett större boende, kan han ta över huset kommer han också ner i boendekostnad och på så sätt spara undan mer till att bygga sitt eget hus i närmsta framtiden.
Bostaden är värderad till 1, 8 miljoner men pappan vill inte ha några pengar. För att det skall bli rättvist skall då den broder som inte är köpare kompenseras av den andra brodern.