Gåva till sambo

Hej RT,

Behöver bolla en sak med er

Jag och min sambo kommer att köpa en gemensam bostadsrätt inom kort. Vi kommer äga den 50/50.

Jag kommer att bjuda henne på halva kontantinsatsen. Om summan är viktig så är det ca. 400 tkr som är en gåva från mig till henne.

Finns det något som är viktigt att tänka på i detta fall? Gåvobrev är något vi upprättar.

Finns det några risker om jag går bort efter gåvan är given? Någon som kan kräva henne på pengarna?

Något med sambolagen att tänka på?

Skatteregler?

/Affe

Är tanken att du ska ge henne 400 000 kr i gåva eller ska du betala för hela kontantinsatsen?

Det enda viktiga är att en gåva fullbordas först när gåvan ges, dvs. inte vid upprättandet av gåvobrevet utan vid överföringen.

Det finns inga skatteregler och pengarna är hennes så det är hennes familj som ärver henne. Sambolagen gäller bara bostad och bohag och bostaden ska ni redan äga 50 % var så det spelar ingen roll. Bara tuta och köra.

1 gillning

Tänk på att skriva testamente om ni vill ärva varandra och teckna livförsäkring om ni vill trygga upp varandra ekonomiskt med det.

2 gillningar

Vid bodelning oavsett om det är vid dödsfall eller separation spelar det ingen roll vem som har betalt den bostadsrätt ni skall införskaffa, utan den kommer att delas 50/50 likafullt om inte samboavtal och testamente skrivs.

Tack för samtliga svar

Då känns det tryggare.

Inga särkullbarn med i mixen va’?

En gåva är en gåva oavsett om ett gåvobrev upprättas eller ej. Vad du än gör gäller sambolagens 50/50. I och för sig tycker jag nog att man kan skriva ett gåvobrev ändå.

Oerhört mycket viktigare att fundera över vad som händer vid ett dödsfall. I vårt fall valde vi att gifta oss, trots att vi inte är speciellt religiösa.

1 gillning

Nej, inga barn

Just vigsel är ju knappast en religiös handling, åtminstone inte om man genomför det på rådhuset. Men jag förmodar att du menade en kyrklig vigsel då och inte ens den ställer ju särskilt höga krav på religiositet. :slight_smile:

1 gillning

Är det nödvändigt att ge en såpass stor gåva till handpenningen om sambolagen senare säger att ni äger den tillsammans, när du då lika gä na kan betala allting själv? Annas har du gett bort 400 tkr, plus att du får ge upp mer pengar vid eventuell flytt?

Eller tänker jag fel hur sambolagen fungerar?

Säljer vi lägenheten i framtiden pga separation så delar vi såklart på vinsten/förlusten

Om det var det du menade?

Om ni tänker skaffa barn måste ni fixa testamente. Barn får inte ta lån och lånet för den avlidnes halva av huset måste omgående betalas. Kvarvarande part får inte heller ta de pengar barnet ärvt.

Inte alltid att den kvarvarande parten har möjlighet att betala eller ta ett sådant stort lån. Kvarvarande part och barn har många gånger tvingats sälja och flytta. Inte heller kul att hantera detta när ens partner precis avlidit.

Testamente och livförsäkringar är viktigt om ni skaffar barn.

2 gillningar

Jag undrade mer på anledningen till att du ger bort 400 000 så att ni bägge står som ägare, om slutprodukten endå kommer vara att hon står som gemensam ägare pga sambolagen? :slightly_smiling_face:

Helt rätt att se till att ni båda äger lägenheten. Det är mycket roligare för båda att renovera och inreda osv om den ägs av båda i hushållet.
Jag gjorde liknande när min sambo flyttade in till mig. Ungefär samma belopp. Vi villkorade gåvan med att den skulle gå tillbaka om vi separerade inom fem år.

1 gillning

Ja, i vårt fall var vigseln i kyrkan…:innocent:

1 gillning

Om någon kan kräva henne på pengarna?

Ja, om hon har eller drar på sig skulder och nu får en tillgång som är utmätningsbar så kan hon ju krävas på om inte pengarna så åtminstone sin halva av bostadsrätten.

Om det, mot formodan, skulle vara så att du kommer på obestånd och försätts i konkurs så lär också denna gåva återkrävas om det inte har förflutit minst 2 år.
Aktuellt exempel är Allra där bodde pappan och frun krävs på pengar efter att ha erhållit gåvor från VD och huvudägare.

Väldigt bra tips som jag inte alls tänkte på
Tack!

Tack

Alltid bra att sätta villkor om man känner att det behövs. I mitt fall så får jag överväga om det känns rätt.

Viktigtast för mig är ett gemensamt boende där vi båda äger den. Svåra för sambon är nog att hon känner någon typ av tacksamhetsskuld till mig vilket jag förstår men försöker tona ner.

Tala om för henne att det är en gåva från henne till dig att ta emot din gåva (när man på riktigt förstår det så försvinner tacksamhetsskulden men inte själva tacksamheten.)

Oerhört fint att du vill ge henne detta.

Tack det fungerade :slight_smile:

Nu har vi köpt tillsammans och jag gav 100 i kontantinsats. Vilket blir min gåva till henne.

1 gillning