Gemensamt pensionsspar?

Hej!

Bakgrundsinfo: Vi är gifta sen några år tillbaka och vår familj består nu av två små barn (inga andra finns med i ekvationen) och vi har fullt ut en gemensam ekonomi och bor i vår samägda villa.

Vi har tidigare haft både barn- och pensionsspar i olika ISK. Barnen hade egna och vi hade varsitt. Efter en hel del lyssnande avslutade jag mitt ISK och avslutade mitt samt barnens månadssparande (godkänt av frun) och har flyttat dessa till Lysa där jag har min pension i ett konto, och barnen har ett gemensamt konto. Både barnens konton samt alla övriga (buffert-, mellanrisk-, renoverings- och passiva kontot) är på min sida.

Min fru är egentligen intresserad av sparandet och har lyssnat och är med på det som sägs i podden, men har varken energin eller lust att sitta och fippla med överföringar, excelberäkningar, månadssparande etc och ha koll på allt. Hennes pensionssparande ligger således kvar på bankens ISK.

Finns det någon nackdel med att flytta över hennes sparande till mitt Lysakonto och att vi där har ett gemensamt pensionssparande?
Det är ju enkelt att skapa ett konto till för hennes del, men känns som att det blir många konton till slut och lite lättare att överblicka om vi har ett gemensamt. Vi är ungefär lika gamla och kommer säkert försöka gå i pension någorlunda samtidigt. Målsättningen är ju ändå att detta pensionssparande ska tas ut gemensamt och leva av gemensamt. Precis som att barnsparandet är gemensamt, då det skulle kännas orättvist likt för Jan att den ena skulle kunna få betydligt mer vid 18 års åldern, så skulle det kännas lite orättvist att den ena av oss har massor av pengar i sitt privata pensionssparande medans den andra har väldigt lite.
Finns det några risker med gemensamt pensionsspar? Är det något jag missar?
Om vi skiljer oss ska ju ändå alla pengar på mitt konto delas upp?
Om jag eller frun dör så ärver ju den som lever allting och barnen ingenting?

Vänliga hälsningar
Fredrik

Livet är inte bara död eller skilsmässa. Står pengarna på ditt konto kan du ju köpa en lyxbil, skänka pengar till en eventuella älskarinna eller vad som helst.

Personligen skulle jag aldrig av rent principiella skäl överlåta mitt sparande till min frus ISK. Detta trots ett äktenskap som varat i decennier…

Nej, det är sant. Men då har man ju andra problem i sitt förhållande. I så fall ska man ju dela upp allt sparande på två isf? Både för barn och den gemensamma budgeten?

Det som är de fina med privatekonomi i ett förhållande, man gör som man tycker fungerar bäst, finns så otroligt många olika sätt att ha en gemensam ekonomi på.

Visst kan det vara enkelt att lägga ihop era ekonomier helt och där med sparandet också, men då, för din frus säkerhet, se till så att allt juridiska säger så att det är hennes pengar också och inte bara dina om ni skulle bli osams av någon anledning.

Jag själv hade delat upp sparandet på två, men isåfall hjälpt min fru att lägga upp ett sparande och när jag väl gör min ombalansering så hade jag även tagit hand om fruns. För dig så blir det inte så mycket extra jobb.

Samma här!

Tack för svaren! Jag tar med mig de extra synvinklarna och diskuterar med henne.

Jag är Kurt Lövgren från katrineholm, sverige och detta är mitt vittnesbörd. Den 16 februari 2020 ringde min fru till mig för att bara säga att det över betweet oss att vårt sexåriga förhållande var över det var patetiskt, jag försökte lugna henne men hon insisterade på att bryta upp eftersom hon träffade en annan trevlig kille i Plavecky Stvrtok. smärtan var för stor för att bära, så jag gick online för att söka hjälp, då såg jag en blogg om denna mäktiga trollkarl som heter Drigbinovia. Jag läste en hel del vittnesbörd om honom, men jag var inte säker på om han kunde hjälpa mig för att jag bodde i Australien, men jag bestämde mig för att prova. Jag mailade honom allt om mitt förhållande problem och min rädsla var avståndet, och han försäkrade mig att inte vara rädd att avståndet inte var ett hinder Eftersom vinden blåser så min hjälper skulle hitta mig inom 24 timmar. Jag litade på honom med hans ord omedelbart och följde hans instruktioner. Omedelbart efter 24 timmar efter att ha spelat besväret, när han lärde mig, kommer min fru som lämnat mig med en annan man tillbaka hem och började be om förlåtelse. Jag blev chockad förvånad och förvånad och jag var som “herrar”, det fungerade som en charm. Därför bestämde jag mig för att dela detta underbara vittnesbörd om mina världen för att få kontakt med den här världshemliga trollkarlen, kallad Drigbinovia, angående eventuella problem eller uppdelningar via hans e-post: doctorigbinovia93@gmail.com kontakta hans WhatsApp / Viber +12532363028 tack för din tid?

Hej, jag vill dela mitt underbara vittnesbörd. Efter att ha varit i relation med mannen i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom bad jag honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag e-postade stavskärmaren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen, det var omkring 16.00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problemproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. e-post: babaidadawiseman01@gmail.com
kan du skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall

Älska trollformler
Tjäna bra pengar eller vinna ett lotteri.
Uppnå framgång i affärer.
Andliga problem.
Vinn rättsfall.
Leta efter din livspartner.
Få ett välbetalt jobb.
Få kontroll över ditt äktenskap.
Få tjänst och få attraktion från människor.
Få tillbaka förlorade pengar.
Läka dig av alla sjukdomar. både härdbara och obotliga.
Lös graviditetsproblem och välsigna dig med spädbarn osv …

Kontakta denna fantastiska man om du har problem med en varaktig lösning
via babaidadawiseman01@gmail.com
WhatsApp: +2348136951551
Viber: +2348136951551

Tacka mig senare