Generationsfond, hur kan aktiv förvaltning ge högre avkastn än passiv?

Hej,
Enligt Handelsbankens generationsfonder visar aktivt förvaltad fond högre avkastning än passivt förvaltad fond, hur är det möjligt?
Exempel:
“HB Pension 60 Aktiv”,förvaltn avg är 0,5% + Avkastning 1 år är 8,5% jämfört med “HB Pension 60 (A1 SEK)” ,förvaltn avg är 1,25% + Avkastn 1 år är 6,2%.

Alla fonders avkastning visas efter att avgift är dragen (enligt HB). Hur ska jag tänka här?
Tacksam för svar / Maria

Kort och enkelt svar: Tur.
Kort, enkelt och baserat i forskningen: Tur.

Rent statistiskt på lång sikt (många många år) har passiv förvaltning med låg avgift gett bättre riskjusterad avkastning än aktiv förvaltning med hög avgift.
Det betyder INTE att aktiv förvaltning vid varje enskild datapunkt (valt tidsintervall) kommer prestera lägre avkastning.

3 gillningar

Stort tack för svar!
Jag har ju som många andra tidigare fått rådgivning av bank att en för ett privat sk “tänkt” pensionssparande som man liksom “inte rör” är generationsfond är bra, den viktar
sparandet till mer räntor ju äldre man blir osv. Jag är 53 idag och sparar 4 tkr i fonden “Handelbanken Pension 60 Aktiv” med hög avgift. Har ca 240 tkr här. Jag funderar nu på att istället lägga detta sparande ihop med övrigt sparande 8 tkr per mån i min Avanza portfölj (aktiefonder ca 100%) med mkt lägre avgift. Det borde rimligen löna sig på sikt då “ränta-ränta” effekten blir större pga lägre avgifter. Det betyder ju inte att jag “rör” dessa pengar i förtid ändå. Jag får väl själv vikta mot tryggare placeringar om ca 5 år…Tacksam för synpunkter?

2 gillningar

Det är klart att du gör helt rätt flytta allt till Avanza och välja billiga fonder. Att spara i en dyr generationsfond är helt kass upplägg. Det upplägget var underbart för banken i alla fall. Rångivare har gjort ett äckligt bra smutsigt jobb. Lycka till.