Synpunkter på Spp Generationsfonder som är billiga 0.40% i avg samtidigt som de sköter sig riktigt bra automatisk för långsiktigt eller pensionssparande!?
SPP Generation 40-tal, risknivå: 3/7
SPP Generation 50-tal, risknivå: 4/7
SPP Generation 60-tal, risknivå: 5/7
SPP Generation 70-tal, risknivå: 5/7
SPP Generation 80-tal, risknivå: 5/7
Det är smidigt att välja risknivå då det kan fungera för lite kortare spartid och långsiktigt.
Riktig smidig billig “fondrobot” som sköter sig utmärkt långsiktigt.
Vad innehåller de för fonder? Det låter lite som blandfonder, så avgiften behöver inte vara speciellt låg om det år stor andel räntepapper efter viss tid.
Sen vad innehåller aktiedelen för aktie fonder/aktier?
Jag använder en av dessa som barnsparande. Sjukt smidigt vid låga månadsbelopp. Varje generation har ett tänkt pensionsdatum som går att mappa mot önskat målsparande.
Även Handelsbanken har liknande fonder med 0.5% i avgift men hittar de inte på Avanza. Swedbanks transferfonder med samma avgift hittas dock. Funderar på att rekommendera en sådan till föräldrarna. Vad tror ni om dessa?
Skeptisk att betala 0.1-0.2%ish mer än man behöver i en massa år (30-40 år) med 100% aktieandel för att sedan betala 0.2%ish mer när den svänger över mot räntor … utan att få något mervärde i form av ökad diversifiering eller ombalansering under tiden med tex 90/10 på en robot tex.
Dessutom tycker jag de är trubbiga med att behandla alla födda inom ett årtionde på samma sätt. Rätt stor skillnad om man är född år 0 eller år 9 i årtiondet mht lämplig allokering när det närmar sig pension.
Men visst om man är helt ointresserad så kanske det är ett alternativ
Hej @Jakke
Vet att du är allergisk mot avgifter.
Inte så stor skillnad men på Savr är avgiften 0,39.
Tanken med generationsfonder är trots allt att man skall hålla dem hela vägen in i mål(pensionen).
Ställde frågan om man kan jämföra den med fondrobot då det är samma avg. Själv håller jag mig till 0.22% i avg och tycker att även det är lite för dyrt. . Störande med källskatt förlust globalt. Då blir det nästan 0.50% i total avg. Dyrt tycker jag .
Om det ändå vore den här typen av fonder som tex Swedbank och Handelsbanken sålde in till folk i stället för de ännu dyrare aktiva fonderna de normalt lurar på “folk”.
Det hade varit riktigt bra ändå. Om man jämför generationsfonder med dyra aktiva blandfonder som banken erbjuder då är det riktigt billigt och riktigt bra. Men banken erbjuder den som de tjänar mer pengar på i avg.