Jag och frun ska teckna en livförsäkring med tanke på att vi har särkullbarn som “ställer till det”. Min fråga är om ni har erfarenhet om en livförsäkring gör banken mer villig att ge rabatt på bolåneräntan?
Helst vill jag veta om någon som har LF har förhandlat en bättre ränta med tanke på sin livförsäkring. Folk med andra banker får givetvis kommentera också hur det fungerar där🙂.
Beror väl på, de vill att du skall vara guldkund hos LF. Normalt skall du ha lönekonto, bostaden försäkrad hos dem, sparande(500kr i ISK / mnd räcker) och en bo kvar försäkring(livförsäkring som täcker lånet).
Har du detta så kan du kohandla om räntan. Hur mycket du får är kopplat till hur mycket du lånar, belåningsgrad och risk.
Jag blev erbjuden 1,3 i rabatt på rörlig med 1 räntefri mnd. Har lån på 2msek med 70% belåning, låneutrymme på årslön i familjen på 3,8msek baserat på fast inkomst(har en rörlig lönedel som jag inte räknade på). Utöver det så får jag 20% på försäkringar(liv, person, bil, bostad) vilket ger en del på även dessa kostnader.
Så min familj är en OK kund sett ur risk perspektiv. Men en dålig kund baserat på storleken på lånet och kostnaden för huset. Bäst för banken är om huset är värt 6+msek och du har lån på runt 4msek.
Då har de säkerhet i en ev tvångsförsäljning och högre lånebelopp att tjäna pengar på.