Get-Rich till Stay-Rich, tacksam för tankespjärn

Hej. Ja kul. Löneväxling passar inte någon som har långt till pension, men vill man gå tidigt i pension (många av oss är FIRE följare), så är det ju inte så långt kvar. 10-15 år är ju ganska perfekt för att löneväxla så länge du också har annat sparande.

Har du massa tjänstepension, kan du ju gå i pension och tex flytta till Malta utan att du går mindre pengar i pension. Där är skatten 15% och du kan ta ut allt på fem år. Då blir effekten grotesk. Istället för 55% statlig skatt, plus 33% arbetsgivaravgift… Så blir det 15% och 27% löneskatt. Det sparar alltså över 50% av skatten om inte mer. Har man miljoner på Tjänstepensionen, så kan man alltså spara någon miljon på det upplägget i betald skatt. Det motsvarar ju flera år av skattat arbete.

För mig var det en väckarklocka att ca 20% dör innan de går i pension (visserligen amerikanska siffror men de lär vara något så lika även här). Kurvan går brant uppåt därefter. Jag gillar inte dom oddsen. Det är ju nästan var annat par som inte ens får dela pensionsåldern med sin partner.
Min mosters man dog några månader i cancer efter de gått i pension. Jag har aldrig sett någon så uppgiven och i mitt liv och så lurad på tiden de hade planerat tillsammans. Att gå tidigare i pension, bara några år minskar den risken rejält.

4 gillningar