Jag har varit i samma tankar som du och använt historiska simuleringar och kommit till samma slutsats. Det finns dock ett par saker att ta hänsyn till:
- 
ETF:er som ju är det enda riktigt bra alternativet för guld/långa räntor är besvärligare att hantera, courtage, växlingsavgifter och spread åt båda hållen medför en köp/sälj kostnad. För mig innebär det också en mental inlåsningseffekt då jag inte vill känna att jag tagit köp/säljkostnaden till ingen nytta.
 - 
Långa räntor har historiskt haft en mycket högre förväntad avkastning. Enligt min åsikt är de bästa långa räntorna idag USA räntor 20-30 åringar (hög ränta jämfört med risken). FED är dessutom pigga på att sänka räntan när börsen får en sättning eftersom många Amerikaners pensioner osv. är beroende av den på ett annat sätt än i Sverige. Idag ligger 20/30 åriga us treasury yield på 1.96%/2.00 (källa: Interest Rate Statistics). Historiskt har denna legat på betydligt högre nivåer, ex. 2010 runt 4-5% och år 2000 runt 5-7%. När du gör simuleringar bör du nog räkna med en betydligt lägre förväntad avkastning för alla typer av ränte investeringar framöver.
 - 
Beroende på din egen investeringsstabilitet så kan det vara tungt att hålla långa räntor under långa tidsperioder när börsen stiger då de troligen kommer gå neråt. Oftast passar FED på att höja räntan under tider då börsen går bra för att ha svängrum för att kunna parera en krasch senare. Detta gör att du kommer få sitta med 20% av ditt innehav i något som kan backa under 5-10 år samtidigt som börsen går som tåget. Detta gör det väldigt jobbigt att ha kvar denna investering när man väl behöver den.
 - 
För guld så är problemet istället att det inte finns något riktigt bra alternativ som jag till 100% litar på att det inte är “papers-guld”. Finns flera alternativ som påstår sig ha det uppbackat med fysiskt guld, men jag tycker ändå det känns lite osäkert. Guld är också mera volativt än aktier och till en lägre avkastning.

Det finns argument till varför många inte gillar guld och långa räntor som enskilda investeringar, och själv har jag svårt att ha mera än 10% av dessa i en portfölj vilket jag anser är någon form av “lagom nivå”. Så mitt förslag är att du börjar med att lägga in typ 5-10% av dessa först och ser lite hur mentalt jobbigt det är att ha dem. Jag har försökt skapa den “perfekta portföljen” många gånger, men min egen erfarenhet är att det som sätter käppar i hjulet är oftast den mentala biten även om strategin är sund.