Hej!
Vår son som är 3,5år behöver glasögon (har besökt ögonmottagningen med läkare) och vi tänkte åka till optiker i helgen. Någon här inne vars barn också har glasögon? Har ni tips på vad man ska tänka på? Någon med Erfarenhet av abonnemang?Vi kommer givetvis ta hjälp av optiker men tänkte om det är något speciellt vi ska tänka på/fråga.
Tack på förhand!
Hej, att med lite styrning låta barnet välja glasögonens utseende. Peppa som bara den i blrjan om hur coola de är. Så att de används och gärna utan 20min kamp varje gång.
Lycka till!!
Inget specifikt tips förutom att tänka på den här reklamen, där föräldrarna hela tiden säger ”var rädd om glasögonen”. Den meningen har satt sig hos mig att inte hålla tillbaka ungarna för kläder, eller glasögon, utan de ska få göra som alla andra. Går glasögonen sönder, är det bara att skaffa nya, sålänge barnen är lyckliga och får leka fritt.
Fint tänk dock ej alla som har den möjligheten, många familjer som vänder på varenda slant för att få det att gå runt.
Det viktigaste är att barnet själv vill använda glasögon, så låt barnet själv välja vilka hen gillar. Allt blir lättare om det slipper bli en kamp om användningen. Från min egen erfarenhet så går glasögonen sönder ofta dom första åren, så välj ett ställe med gratis lagning första året och som ligger smidigt till så att det blir lätt att svänga förbi ibland.
Sonen fick sina första i ungefär samma ålder som du beskriver. Vet ej om vi var lyckligt lottade men vi hade inga problem med olyckor eller att glasögonen försvann. Bågar och skalmar blev bra anpassade och satt kvar även under stök och lek. Byten av bågar skedde kontrollerat vart eftersom han växte.
Glömde skriva - vi hade aldrig problem med att han inte ville ha dem, han accepterade dem fullt ut utan problem!
Ni får väl bidrag av regionen för glasögon? Om synen förändras nästa kalenderår så får ni nytt bidrag.
Skulle gissa att det slår alla abonnemang.
Annars så har vi varit nöjda med speciella barnbågar i den åldern. Snyggare/ömtåligare bågar hade gått sönder på vägen hem. Låt sonen välja färg själv istället. Men fråga optikern vad de rekommenderar för bågar i den åldern.
Glasögon bekostas väl av staten vid ung ålder?
Synsam har bra upplägg med abbonemang, samt rabatt om flera i familjen köper där
Nej. Man får ett bidrag. Så man får lite rabatt på brillorna.
För små barn får man glasögonbidrag med 500:-, pris ovan det står man för själv.
Snålt, det är ju inte som att man valde att vara i behov av glasögon.
Har inte det själv så vet ej om det kostar 500 eller 5000kr+.
Tråkigt att höra iallafall
Det kan kosta så pass mkt också men barnglasögon är ofta billigare och har man abbonemang blir det inte farligt, jag betalar 590 per månad för tre olika glasögon
Min dotter fick sina vid 2.5 år ungefär. Ställer in mig i kören som förespråkar att låta dem välja bågar själva. Det enda som är viktigt är att de gillar dem, och att få välja dem själva är nog största nyckeln till det.
De kommer gå sönder lite då och då, så kan vara värt att ha ett par extra i backup hemma när det sker.
Specsavers var väldigt tillmötesgående och hade bra bågar att välja mellan för barn.