Hej!
Svär jag i kyrkan om jag efterfrågar tips på fonder eller ETF:er som speglar S&P 500 Equal Weight Index? Detta för att hålla nere risken något då weight index inte är lika överhettat som det “vanliga” 500 indexet.
Hej!
Svär jag i kyrkan om jag efterfrågar tips på fonder eller ETF:er som speglar S&P 500 Equal Weight Index? Detta för att hålla nere risken något då weight index inte är lika överhettat som det “vanliga” 500 indexet.
Den här kanske?
Teoretiskt kommer du höja risken med likaviktat index pga högre exponering mot SmallCapValue faktorn, inte sänka den.
Likaviktade fonder har nackdelen med högre transaktionskostnader (då dom behöver rebalansera innehaven för att hålla likavikten), samt drabbas av negativ momentum då dom säljer av vinnare och köper förlorare.
Finns dock en hel del att välja bland om du ändå vill ha det:
Tack för info.
Jag läste i DI om Equal Weight index och att just det indexet de sista 2 åren tappat fart mot det vanliga S&P 500 indexet och författaren/journalisten såg det som en möjlighet att ta ner risken mot USA genom att byta fot helt eller delvis, men jag känner mig inte lika säker på det som jag gjorde. Uppskattar ditt svar. Tack
Jag har Indexfonden:
Amundi S&P 500 Screened INDEX AE Acc