Vilken global indexfond hade ni valt om högsta prio är att den fortfarande ska existera om 20 år? Jag vill alltså välja en fond med en så låg risk som möjligt nedläggning, uppköp eller något som på annat sätt tvingar mig att sälja. Kanske är det någon särskild fond man bör undvika?
Bakgrunden till frågan är att jag tänkte ha innehavet på ett depå-konto och vill planera vilket år beskattningen på eventuell vinst sker.
Svårt att veta.
Du kanske ska fundera på att dela upp investeringen på flera globala indexfonder?
Kolla upp alla de du kan köpa och välj de som redan funnits i 10 år eller så.
Om någon av dessa läggs ner så påverkar det inte hela beloppet.
Dock ökar risken att du hittar en eller flera fonder som genomgår förändringar.
Jag tänker att risken för nedläggning blir mindre ju större fonden är. VWCE ska ha runt tjugo miljarder dollar, till exempel, vilket blir några dussin miljoner i intäkter varje år, och lär inte läggas ned i första taget.
Nassim Talebs “Lindy-effekt” är en metafor som beskriver ett fascinerande fenomen relaterat till uthålligheten och livslängden hos icke-förgängliga saker, såsom teknologi, idéer, eller till och med böcker. Enligt denna teori är framtida livslängd hos icke-förgängliga objekt proportionell mot deras nuvarande ålder, vilket innebär att ju längre något har överlevt, desto längre kan det förväntas fortsätta överleva.
Till exempel, en bok som har varit tryckt och läst i hundra år har större sannolikhet att fortsätta vara relevant och läsas i ytterligare hundra år, jämfört med en nyutgiven bok vars framtida livslängd är mer osäker. Lindy-effekten antyder att tiden är en rigorös selektor av hållbarhet; endast det som är verkligen robust och värdefullt överlever över långa tidsperioder.
Det är viktigt att notera att Lindy-effekten främst tillämpas på icke-förgängliga saker. För förgängliga saker, såsom människor eller mekaniska objekt, gäller det omvända: ju längre de har existerat, desto närmare är de sitt slut.
Taleb introducerade denna metafor inom ramen för hans bredare diskussion om risk, osäkerhet och hur vi kan navigera i en värld full av det oväntade. Genom att förstå Lindy-effekten kan vi bättre uppskatta vilka idéer, tekniker eller metoder som har störst sannolikhet att vara hållbara över tid. Detta kan tjäna som en vägledning för både individuella beslut och samhällelig policy, genom att förespråka en preferens för det som har testats och uthärdat genom historien.
Samtidigt bör detta perspektiv inte användas för att helt avfärda nya idéer eller innovationer, utan snarare för att balansera entusiasmen för det nya med respekt för det som har visat sig vara hållbart över tid. Lindy-effekten erbjuder en nyanserad syn på framsteg och hållbarhet, där både det gamla och det nya har sina roller att spela för att berika våra liv och samhällen.
Nej men klart att det är högre sannolikhet att bibeln läses om 100 år än någon bok av en slumpmässig influenser i Sthlm.
Är nog samma med fonder tror jag också, AMF Aktiefond Global har ju funnits i hur många år som helst, är ju högre sannolikhet att den finns om 20 år än Avanza Global t.ex. där man läser om kokainfester på kontoret och byte av VD stup i kvarten, tror de ska byta nu igen faktiskt
Det är vanligt att fonder ändrar inriktning lite eller att de slås ihop med en annan fond. Inget av det här påverkar beskattningen (idag).
Det som kan påverka är ren nedläggning eller likvidering. Jag kan inte minnas att jag sett det hända med breda fonder hos stora fondbolag. Hos nya uppstickare med kreativ bokföring, ja. Även i nischade fonder/etfer har jag sett det. Men inte hos de breda stora elefanterna.
Jag hade kanske satsat på Vanguard FTSE All-World UCITS ETF. Jag hade inte vågat räkna med att någon svensk globalfond kan hålla sig från att byta index (t ex till något ESG) på så lång tid.