Globala barnportföljen 2021 | Ska vi komplettera med guld och ränta, om ja, hur mycket?

Gillar dina tankar här, Jacke.

Har sagt också i andra tråder att i ackumuleringsfasen kan man avvika från indexet och försöka vara lite mer aggressiv.

En tanke till @janbolmeson: borde man faktiskt ha samma aktiefondlaguppställning i mellanrisk och högriskhinkarna?

Jag tycker att med 60/40 bör man ”be the market”, kanske tom lite mera defensiv och ha större exponering mot storbolag. Extra volatiliteten gör ont i stay-rich fasen och man vill undvika den.

Men högriskhinken, som man använder under get-rich fasen, kunde väl innehålla mera småbolag (och kanske också tillväxtmrk) - dom är mera volatila men just den där volatiliteten bör man utnyttja när man månadsparar och ackumulerar.

Jag satt mitt månadsparande fr.o.m 01/2021i tre fonder: SPP Global, Nordea Enhanced SC och Coeli Global Sel. Försöker att ta en position som avviker från världsindexet tillräckligt mycket.

1 gillning

I dagens låga ränteklimat så Tycker jag att förslag B verkar bäst aktier och guld dock tycker jag att andelen guld är för lite Eric Strand tog upp detta att ska guld-delen ge nån riktig effekt måste man upp mot 20-25%.

Svaret är D 55% Global index, 10% Sverige, 10% EM, 15% Guld.

Möjligen är A ett alternativ om man verkligen vill krama ur möjligheten till uppsida på bekostnad av risk på nedsidan, Men då är D med 10% belåning mer attraktivt i mina ögon.

Räntevarianten verkar inte ha något att hämta mot guldvarianterna.

Men det är inte så stor skillnad på 10 och 15% Guld, så B.

Antar att spararen har andra tillgångar så att det verkligen blir en sparhorisont på 10-20 år i förslaget. Då skulle jag köra All In, dvs förslag A.

1 gillning