Globala Barnportföljen, billigare fonder på Avanza och Nordnet

Tjenare!

Jag har satt upp ett sparande enligt Globala Barnportföljen på Avanza och kör den för TJP på Nordnet. Jag tänkte som nästa steg byta ut de fonder som rekommenderas mot eventuella billigare alternativ som erbjuds av Avanza/Nordnet själva. Globala Barnportföljens fonder är ju utvalda för att de finns på både Nordnet och Avanza. Så jag tänkte att det kanske fanns någon procent att hämta i avgift genom att byta mot några av nätbankernas egna fonder.

Ex.
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A -> Avanza Emerging Markets.

Vilka andra hade ni bytt ut? Alternativt, är detta enbart akademisk exercis och jobbigt i längden vid ombalansering osv?

Välkommen till forumet!
Just detta bytet brukar rekommenderas av folk i forumet om man har Avanza istället för Nordnet. Men är inte i portföljen just p.g.a. den inte finns hos Nordnet.

Andra byten såsom att byta ut LF global indexnära mot Avanza global ser skenbart ut att ge lägre avgift, men någon här hade sniffat upp att källskatten på utdelningar inom fonden blir högre än av man sparar på lägre avgift (tror jag). Slutsatsen var att LF Global Indexnära var billigare (ur totalt avgiftsperspektiv) i alla fall.

Så det är inte helt enkelt att pressa avgifterna mycket mer för liknande innehav. Du kan nog finna en del diskussion om du söker upp tråden där årets portföljer sattes.

1 gillning

Tackar! :slightly_smiling_face: I den tråden du nämner upplevde jag det var lite svårt att skaffa sig en översikt över vilka byten man kan göra hos Nordnet/Avanza utan att frångå fördelningen mellan global index, tillväxtmarknad, småbolag, guld som karaktäriserar portföljen. Alltså att behålla själva grundidén men frångå att fonderna måste finnas hos både Nordnet och Avanza. Fanns ju många kreativa förslag på alternativ som var väldigt inspirerande.

Men jag fattar, det är kanske redan så låga avgifter på de som ingår i portföljen att det just blir akademisk exercis av denna övning. Tack för svaret!