Globala indexfonder bättre än räntefonder nära pension?

Egentligen ingenting men 100% aktiefonder i TJP under uttag bygger på att du bör kunna hantera att den/de utbetalningarna kan minska med 50% vid en normalkrasch (som år 50%). Klarar man det och tror att TJP hinner återhämta sig så kan man såklart köra 100% aktiefonder.

Med så kort uttagstid som 5-7 år så tar du ju en större risk än om utbetalningen är 20 år. Längre tid att återhämta sig. Mindre del som tas ut under krasch året/åren.

Så jag hade vänt på resonemanget. Hur mycket kan du tillåta TJP utbetalningarna går ner? Klarar du tex 30% lägre utbetalning utan att lida så kan man säga att man klarar 60% aktieandel (som riskerar gå ner 50%).

Att räkna på räntefonder är knepigt mht historiken eftersom vi i princip haft en nollräntemiljö i 15 år. De har avkastat rätt dåligt med låga räntor.

De flesta förvaltare jag tittat på inkl traditionella pensionslösningar och generstionsfonder ligger med någonstans mellan 20-60% aktieandel väl i pension för att krympa till 20-45% aktieandel längre in i pension. Se tråden nedan.

Så annat än man klarar stor variation i utbetalningarna så skulle jag säga att 30-40% aktieandel är någon typ av snitt från ”proffs” förvaltare. Behöver inte vara rätt för en individ men som en indikation.

Vilka räntefonder man i så fall ska välja beror lite på vad man ska åstadkomma. Mina ”go to” räntefonder är

• AMF Mix
  • AMF Lång
  • Storebrand Obligation
  • Captor Iris (dyrare med lång duration för att ge högre avkastning när räntor går ner)

Man kan ta en av dem eller fördela alla fyra beroende på vad man har tillgängligt. För mindre kapital på ett konto tar jag typiskt bara en för det är inte mycket lönt att dela upp det.

2 gillningar