Globalfond eller Usa fond som bas

Hej på er

I min portfölj äger jag följande fonder:

Globalfonder:
Handelsbanken hållbar energi
Thematica
Proethos fond
Lf globalfond indexnära

Sverigefonder:
Plus fastigheter
Plus mikrobolag
Amf småbolag
Spiltan investmentbolag

Jag har funderat ett tag på att byta lf global indexnära mot SPP aktiefond usa A. Då avkastningen varit betydligt högre (tror 150% sedan 2013 eller något sådant).
Varför jag tänker att det kanske kan fungera är för att jag redan har en hyfsad exponering mot världen i hållbar energi, proethos och thematica.

Vad tror ni, är detta dumt? Borde jag sluta fundera och bara ha kvar Länsförsäkringar global indexnära?

(Vet att thematica är dyr som sjutton men ge gärna inga kommentarer där jag gillar den tills jag säljer den :slight_smile: )

Mvh

Enligt mig och forskningen så borde du sluta fundera och bara köra LF Global. Då menar jag byt bort de andra som du klassar som global och lägg dessa i LF Global istället.

Jag baserar inte val av fonder utifrån historisk avkastning, utan istället vill jag äga hela marknaden och det gör jag genom en globalfond och lite tillväxtmarknader som bas i portföljen.

5 gillningar

Man hör ofta här på RT “enligt forskningen” Vilken och vems forskning?
Tar gärna del av denna forskningen .Har du någon länk till denna “forskning”?
Warren Buffet rekommenderar investerare att investera i S&P 500 indexfond som är överviktad i just USA.
Han måste ha missat “forskningen”.
Jag tror att han även har missat LF Global Indexnära…stackarn :sweat_smile:
Allt Gott :wink: :+1:

MvH
RonZ

Här har du ett helt avsnitt som handlar om just detta med vad forskningen säger. Flera länkar till forskningsartiklar också om du läser.

En amerikan som investerar i S&P500 avviker ju inte lika mycket från forskningen (eftersom marknadsvikt är typ 70% USA ändå) som en som investerar allt i t.ex omxs30 eller enskilda aktier.

Avsnitt #138 varsågod :slight_smile:

2 gillningar

Tack! Ska kolla forskningen så kanske jag blir lite klokare :smiley::+1: