Vad är era argument för att välja en bred globalfond vs. en globalfond med hållbar profil?
De globala fonder med hållbara profiler blir smalare då de exkluderar bolag samtidigt som hållbarhet är framtiden? Beslutsångest!
Vad är era argument för att välja en bred globalfond vs. en globalfond med hållbar profil?
De globala fonder med hållbara profiler blir smalare då de exkluderar bolag samtidigt som hållbarhet är framtiden? Beslutsångest!
Småspararguiden går igenom några olika aspekter av hållbart sparande:
Personligen är jag mycket kraftigt negativt inställd till att investera i investeringsprodukter som kallar sig “hållbara” (ESG).
Sämre spridning, högre kostnader (som nödvändigtvis inte är p.g.a. högre kostnader för bank/fondbolag), greenwashing och avsaknad av oberoende/gemensam definition av vad som är hållbara/ESG investeringar.
Dessutom på det lägre förväntad avkastning på de som jobbar med exkludering.
Jag håller med @Nightowl i det han skriver. Jag undviker hållbara/esg-produkter så mycket som möjligt. Försöker i stället leva mer hållbart IRL då jag tror det har större inverkan än att spara “hållbart”.
Skulle hellre ha en Länsförsäkringar Global Index utan hållbar profil. Finns det?
Ja, Avanza Global
Samt DNB Global