Ja tillgång till billiga pengar, låg ränta, påverkar bolagens värderingar. Hög ränta är också en konkurrent till börsen.
Jag tror inte det där låter så troligt.
Försök tänka dig in in i att vara ukrainare.
Om du tittar historiskt på civilisationen så är väl den röda tråden att livet fortsätter på det stora hela väldigt opåverkat av enskilda staters förfall/oförrätter.
Att tänka mig in i att vara ukrainare eller någon av de befolkningar som drabbas i 10 största globala kriserna 2026 | RESCUE är empatiskt jobbigt. Systematiskt är det betydelselöst.
Med all respekt för de livsöden som ödeläggs av människans natur.
Du blandade ihop kommentarerna?
13 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Checks and balances - Trumps tullar olagliga
Diskussion om tull-domen här:
För att underlätta modereringen låser jag den här tråden tillfälligt. /Mod
Detta ämne öppnades automatiskt efter 2 dagar.
Spännande att se vad som händer med globalfonderna idag, jag trodde på ett jätteras i Sverige efter tumult helgen men inget än.
Vad som helst kan hända nu känns det som, lite spännande ändå?
Kan vara TACO effecten. Börsen reagerar mer på när taco inte händer
Snart dax för Nvidias rapport, känns som marknaden kan reagera hur som helst, Sist va det supersiffror men aktien tokdök, hur blir det idag tro?
It will go in f*ing circles!
Det kommer gå finfint för Nvidia, hela USA-börsen är på väg uppåt nu. Kommer bli ett kanonår för globala indexfonder…allt enligt min senaste
, den förra visade bara massa fel…
![]()
![]()
Lite “som vanligt” är Nvidias rapport stark men marknaden hittar en svaghet o aktien dyker. .
Ändå skönt att sitta med fonder. Aktier kommer komma och gå, så man behöver inte försöka förstå börsens brist på logik.
Halvdana halvledare halveras.
Hackar hänsynslöst hål i helheten.
Hysteriska halsstarriga handlare havererar.
Hoppet hänfaller i helveten.
Du har ju 5% Nvidia med en globalfond. Så teknisk sett har du köpt 5% Nvidia aktier…
Nja. Men har Nvidia i datorn, där sitter den bra. Skulle dock inte ens märka om Nvidia försvann ur mina fonder. ![]()
Jag skulle märka 5% drop över en natt. Bör nog logga in mer sällan…
Jag kollar bara ordentligt vid varje månadsskifte, men har också kasst sifferminne, så kommer aldrig ihåg vad börsen låg i månaden innan. Så noll koll på de enskilda bolagen.