Globalfonder. Helvete!

När tror du den inträffar?

Det är för att folk försöker sälja på toppen och köpa på botten. Dvs är giriga. Köp när du ser momentum och sälj innan toppen. Invänta kraschen och köp före botten. Jag gjorde 45% förra året med det resonemanget bara på uppgången. Utan hävstänger och onödiga risker. Visst hade det teoretiskt sett kunna varit mer om jag försökt maxa profiten men allra troligast hade jag varit för sen i allt. Nu köper jag in mig successivt på väg mot botten. Först nu crypto, närmaste veckorna/månaderna usa börserna beroende på hur fort det går. Kommer bli 10-20 lätta procent utan större risk det med. Var inte girig bara. Då är det nog bättre att inte göra något alls. Men du ska inte tro att Buffet sitter still i båten.

3 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Er portfölj 2026 :briefcase:

10-20 % ”lätta procent” på några månader ”utan större risk”:

Du skulle kunna bli Sveriges rikaste man på några år med sådana manövrar.

:slight_smile:

12 gillningar

Buffet rekommenderar iofs att investera i indexfonder och inte röra pengarna. Men om du regelbundet kan få avkastning som den du anger här i tråden så är du snäppet vassare än Buffet. Som @veritas säger här ovan kommer du att bli mycket, mycket rik om du fortsätter såhär. Jag och de flesta andra är dock långt ifrån den nivån, och skulle inte klara av att prestera som dig. Därför tror jag heller inte att det är en bra idé att rekommendera vanliga människor att följa en sådan metod. Vilket säkerligen också är varför Buffets rekommendationer är som de är.

4 gillningar

21 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Buffert, Berkshire och SP500

Likaledes skulle man kunna säga att ens aktieportfölj inte återspeglar hur ens investeringar gått, eftersom att aktierna inte återspeglar de underliggande företagen, bara deras aktier :cold_face:

1 gillning

Utmaningen är inte tillgången informationen, det är den känslomässiga reaktionen på händelserna och graferna man läser som inte går att reproducera. Det står ju klart eftersom dessa diskussioner dyker upp i alla osäkra marknadslägen.

1 gillning

Sant. De flesta (i alla fall här på RT) vet hur man får bäst odds. Ändå chansar många vid senaste säsongens nya rubriker.

Sen blir det värre och värre, då vi idag har enormt många olika informationskanaler och den stora majoriteten försöker tjäna pengar på lättast möjliga sätt. Oro, skandaler och politik.

Detta har alltid förekommit, men idag finns rubrikerna i fickan på varenda människa med en smartphone.

Det är därför man bör ha en strategi för att hantera den känslomässiga biten och skaffa en portfölj som gör att man inte behöver byta strategi stup i kvarten.

Men lättare sagt en gjort för många.

2 gillningar

7 november 2028.

I de förenta staterna har Gavin Newsom just vunnit en jordskredsseger i presidentvalet. I det bländande leendet under strålkastarna kan man ana budskapet: the real golden age of America starts now™.

S&P-terminerna: +7 %.

Dollarindex: ett euforiskt glädjeskutt från 95 till 107. Unprecedented.

På RikaTillsammans hörs ett dovt, existentiellt vrål från forumets mörkaste vrår. Den ena tråden mer desperat än den andra startas i rasande takt, till synes på gränsen att överbelasta Jan Bolmesons serverhall i den självförsörjande datacenterkällaren (med grönt bolån, naturligtvis).

“ÄR DET LÄGE ATT KÖPA GLOBALFONDER NU???”

“HJÄLP, JAG LIGGER TUNG I 10x BULL-SILVER-CERTIFIKAT!”

“ÄR USA BILLIGT IGEN ELLER ÄR DETTA EN VALUE TRAP?”

Börsen öppnar morgonen därpå.

Globaltåget lämnar perrongen utan tidtabell, utan bromsar och utan självinsikt. Den ena RT-användaren efter den andra går upp i sina beståndsdelar och paniklikvidation av FOMO-implosion. Silver säljs, till löjlig förlust. Globalfonder köps, till ockerpris sällan skådat.

Kvar står vi – de mest obönhörliga globalvurmarna – som en tyst bastion, ty vi gjorde ingenting. Vi ändrade ingenting. Vi låter nu de passiva gainsen skölja in över oss med samma likgiltighet (tyst extas) som Buddha med tidvattnet.

Med ett diskret kollektivt visdomsleende i mungipan:

Vad var det vi sa?

25 gillningar

Ett helt underbart tillägg. Men det är mänskligt att vilja påverka sin tillvaro genom val.

1 gillning

Underbart inlägg, men i ett sådant scenario är knappast de som flyttat bort en del från USA förlorare. De har haft vinster under 2025-2028 samt om USA går som tåget dras världens ekonomier och börser med.

Det skulle likaväl kunna vara en rubrik att 7 nov 2028 dagen då USA slutligen blev en totalitär stat. Trump ställde in valet och fortsätter som president.

Med det sagt så har jag kvar mina globalfonder men nysparar lite mer blandat global/sverige/allväder.

1 gillning

Finns ju alla möjliga scenarion. Tänk om Ryssland och USA attackerar Europa? Då kommer ju inte börsen gå spikrak uppåt.

Nej det gör den nog inte, såklart. Min avsikt var att lite lekfullt utmana bilden Globala indexfonder är alltid bäst oavsett vad som händer och att världsordningen med USA som good guy :100: återvänder.

Mycket löser sig nog men just statsskulden ser jag lite som den passerat point of no return o ser inte riktigt hur USA o Japan skall lösa det. . dom kan ju inte låna sig ur problemet i alla evighet

2 gillningar

USA har en unik situation när det gäller statsskulden, de har en världsvaluta och kan därför låna i sin egen valuta.

Har ni mycket US Treasury och State department i en globalfond, eller varför är statens skulder så intressanta för hur det går för företagen ni investerat i?

Massor av länder lånar i sin egen valuta, till och med Ryssland. Det är inget unikt för USA.

Jo men det är stor skillnad när USD har reservvalutestatus. Går inte att jämföra med andra länder.

Hur en aktiefond går beror på företagens värdering, och detta beror åtminstone till viss del på ränteläget och inflation. När stater historiskt haft väldigt höga skuldnivåer och stora budgetunderskott har de generellt sett 2 sätt att komma till rätta med detta - ställa in betalningarna eller att låta inflationen äta ur skulderna. Argentina är ett exempel på det första och detta har stor påverkan på samhället och ekonomin i stort. Vanligare är att inflation används eftersom, inte syns lika tydligt och kräver färre svåra beslut. Hög inflation är inte nödvändigtvis positivt för aktiemarknaden, titta bara på den reala utvecklingen under 1970-talet.

För närvarande verkar läget under kontroll, men det finns ingen garanti att det förtsätter så om man inte på något sätt ändrar kurs.

1 gillning