Sensmoralen är att ingen vet varför börsen går upp en dag eller ner en annan dag. Iaf inte på förhand och i ärlighetens namn är det rätt ofattbart i efterhand också.
Ja om inte experter, banker eller ens superdatorer o AI lyckas lista ut börsen lär inte jag göra det heller.
Enda man kan göra är väl att bestämma sin risk o sen är detta med spridning lite lurigt, ligger 50% Global nu och jag tror inte jag kommer öka det framåt
Även dollarn har ju stigit…..
“DJIA översteg 50 000-gränsen för första gången i historien på fredagen, då investerare visade förtroende för den amerikanska ekonomin och företagens vinster.
Det 30 medlemmar starka blue chip-indexet, som inkluderar stora företag som Goldman Sachs Group Inc., Coca Cola Co. och JPMorgan Chase & Co., steg 2,2% till 50 011 vid eftermiddagshandeln i New York.”
Med det sagt är det nog bara förbereda sig på en återgång igen…. det var ju en OK uppgång i onsdags följt av motsatt väg i torsdags.. och så gårdagen då… riktig berg och dalbana.
Hur bra har globalfonderna lyckats menar du? Kunde lika gärna köpt Investor som går bättre år efter år.
Ja det är alltid lätt att hitta vinnare i efterhand. Investor råkar vara mitt största innehav men risken är mycket högre än en global index fond.
Om Investor börjar gå dåligt kommer den inte användas som exempel på att man kan slå index, då kommer man hitta någon annan som har lyckats.
Tidigare lyftes ofta H&M fram på detta sätt som en säker vinnare, tills den började gå dåligt.
hel rätt. amazon gick ju ned 10%. Jag har ju varit med om att HM dök medan OMX30 fortsatte uppåt.
Är det en uppgift ens portfölj eller börsen bör ha? Att leverera känslomässig återkoppling på daglig basis. Om det är vad som behövs för att vara investerad över huvud taget, ok. Annars låter det som en snabb väg till att underavkastning med avsteg från marknadsvikt.
Hade jag börjat investera 2024 och varit med om 30+%? så hade 2025 siffror knappt kliat mig i röven. Men varje minus nu kliar ![]()
Har lyssnat på massor av poddar och e-böcker och hängt här i 6 månader. Att investera i Globala Indexfonder är det sämsta tipset jag fått enligt mitt Avanza ![]()
![]()
Men jag vet jag vet, det vänder strax ![]()
![]()
Om du lagt 6 månader på att förkovra dig om globala indexfonder så borde du insett att det inte är en get rich quick lösning.
Fortsätt månadsspara och håll dig utloggad så kommer snöbollen rulla fortare och fortare för varje år. Underbar känsla när man hållit på ett tag.
Jag har ett intresse för mitt sparande, att bara spara på o glömma kontot i 10år är inte för mig, vill man det så kör på.
Jag VILL ha lite känslor för sparandet det hör till, annars blir det väl lite som att kolla på OS i resultatlistan i efterhand, jag vill ha spänningen o känslorna i upp o nergångar
Om man hade viktat innehav utifrån företags omsättning hade man fått en viktning som motsvarar företagets storlek och betydelse i ekonomin. Inte som idag där man viktar efter marknadens uppfattningen om framtida storlekar.
Kanske ni lägger 30% av er ekonomi på Mag7.
I så fall kör på.
Alltså, man viktar ju inte efter marknadsvärde för att man tror att högt värderade företag är viktigare eller så. Man gör det eftersom all annan viktning kräver kontinuerliga köp och sälj för att behålla den. Om du viktar efter omsättning måste du sälja när företagets värdering stiger och köpa när den sjunker. Det genererar en massa transaktionskostnader som äter av din avkastning. Tjusningen med marknadsvikt är att man nästan aldrig behöver göra några justeringar, så man får behålla alla pengarna själv istället för att ge dem till aktiemäklaren.
Sant endast om det är fråga om en fond utan avgift…
Svårt eller omöjligt att slå den avgiften genom att själv bygga upp en aktieportfölj. De billigaste vanliga fonderna ligger runt 0.2% och en ETF kostar 0.05%, det slår man inte med en egen aktieportfölj.
Beror på hur ofta du omviktar.
Det är inte alls säkert att det är strax tyvärr ![]()
Vore lite intressant att se vad som händer med intresset för globala indexfonder om vi går i sidled i 5 år till nu… Det är då agnarna skiljs från vetet ![]()
Minst ofördelaktigt menar du?
Nej, tyckte jag det var ofördelaktigt skulle jag ju inte vilja göra det… Jag tycker det vore fördelaktigt att minska risken för en stor nedgång.
Beroende på när man gjorde det förstås. Jag köpte mitt silver för 48, har sålt av i omgångar, det sista för 117. Har köpt en del bitcoin nu men har det mesta på ränta i väntan på den riktiga rean.