Globalfonder. Helvete!

Åh nej! Börsen går ner ett år - jag måste ompröva hela min strategi

2 gillningar

Det är inte därför RT och många andra rekommenderar globalfonder. Orsaken är ett man köper hela marknaden och får ett snitt. Det snittet har visat sig vara VÄLDIGT svårt att slå över tid. Sen om snittet är upp eller ner vet ingen.

3 gillningar

Fast liksom … @Martin1973 säger ju att Förenta staterna går sidledes medan Sverige går uppåt, vilket är precis vad som hänt senaste året. Ingen här pratar ju om en totalkrasch. Att amerikanska aktier går sämre än svenska är ju uppenbarligen fullständigt möjligt.

Det betyder såklart inte att denna trend kommer att fortsätta framöver. Martin påstår ju rätt starkt att så kommer att vara fallet och att hans strategi kommer att gå bättre (”ha så kul med att gå sidledes”). Det har jag ingen aning om, för jag kan inte förtutsäga marknaden. Men att det är möjligt är ju väldigt tydligt.

Argumenten för att investera i globala indexfonder är inte baserade på historisk avkastning. Här är några:

1. Den genomsnittliga investerade kronan måste gå som en indexfond före avgifter. Eftersom indexfonder har bland de lägsta avgifterna i branschen kommer man därmed i princip garanterat få bättre avkastning än den genomsnittliga kronan efter avgifter.

2. Marknaden består av alla investerares samlade bedömning om framtiden. Prissättningen tar hänsyn till all offentligt känd fakta. Eftersom de stora pengarna hanteras av investmentbanker, hedgefonder, pensionsfonder och institut, med djupa fickor, massor av analytiker och avancerade datormodeller så har man som småsparare en extremt liten chans att göra en bättre bedömning än dessa aktörer.

3. Ovanstående innebär att om det är tydligt att en viss marknad kommer att gå bättre än en annan framöver så kommer kapital att flyttas dit, vilket driver upp priset på den marknaden och driver ned det på andra marknader. Eftersom högre pris ger sämre avkastning per investerad krona så kommer detta att fortgå fram tills dess att den förväntade avkastningen inte längre än större.

4. En marknadsviktad fond innebär att man minimerar transaktioner, och eftersom transaktioner kostar pengar så minimerar det kostnader, som är garanterad förlust i avkastning.

5. När man investerar i flera olika innehav så minskar risken på hela investeringen, men den förväntade avkastningen minskar inte. Att maximera sin förväntade riskjusterade avkastning, om man inte vet vad som kommer att gå bäst, innebär alltså att diversifiera så brett som möjligt, vilket är vad en global indexfond gör.

Det finns koherenta argument mot att investera allt i en global indexfond (jag gör ju till exempel inte det), men att säga att hela argumentet för det är baserat på historik är helt enkelt inte sant, och folk som säger ”Globalfonder har funkat historiskt så det är det man skall köra framåt också” har helt enkelt fel. Inte i sin slutsats, men i sin argumentation. Man kan ha rätt men av fel orsaker.

3 gillningar

Menade mer generellt, Martins teorier är egentligen lite OT för tråden. Han borde starta en separat tråd, säker kul för honom att redovisa hans resultat över tid.

Jag är nog trött men en extremt dum fråga:
USA har uppenbarligen inte gått så bra senaste tiden, Europa och Asien har gått tokbra, varför är en GLOBAL fond så USA tung, är inte hela vitsen att den skall balansera Globalt?

Inte gått så bra?

3 gillningar

Alltså, Förenta staterna har gått lite sämre under en väldigt kort tid. Den här tråden får det ju att låta som att börsen där gått skitkass i ett årtionde. Det behövs mycket mer skillnad under mycket längre tid innan deras enorma dominans på börsmarknaderna kommer att rubbas i signifikant grad.

Det här är nog det som oroar mig mest för andra på det här forumet. Det som hänt senaste året är långt ifrån en katastrof, som jag skrev ovan. Det här är pyttefnutt. Lite darr i grafen. Börsen kan bli mycket värre än såhär. Om folk blir såhär oroliga och känner att de måste ändra sin strategi för sådana skitsaker som det som hänt på börsen senaste året, vad ska de ta sig till när något händer på riktigt?

10 gillningar

För att världens största och mest lönsamma företag (just nu) är skrivna på USA börser? Sen vet ingen hur det ser ut om 5, 10, 15 eller 20 år.

Det är fördelen med globala fonder, att de globala indexen ändrar fördelning när skiften sker. Sen har väl USA börsen gått hyfsat ändå, med tanke på hur den borde varit, med tanke på allt. Sen kallar jag inte kräftgång för jättedåligt, senaste året beror mycket också på att kronan stärkts mot dollarn. Frågar man en amerikan med dålig koll på valuta, så har amerikanska börsen gått som tåget.

1 gillning

Det som är mest provocerande med sådana här trådar är folks aversion mot USA och globalfonder post-festum. Liksom, hallå. Reaktionen har redan kommit. Marknaden har redan omprisat USA. Ni är för sent ute om ni pratar om att överge globalfonder nu. Klassiskt sälj lågt och köp dyrt. Den genomsnittliga investeraren gör klokt i att bara sitta lugnt i båten med Diamond hands :raising_hands:t2:

9 gillningar

Jag vet att Global har gått bra över tid men det va inte det jag menade med frågan.
Om nu en fond är GLOBAL hur lång tid behöver en del av fonden gå “sämre” innan man viktar om?
Om USA går sämre än Europa/aAsien i månader, år, decennier hur lång tid går det innan den Globala fonden viktar ner USA? Kommer dom ligga 70% USA om USA går sämre än övriga världen i flera år framåt eller kommer man se en förändring?

Några mikrosekunder. En globalfond viktar inte om aktivt (förutom i vissa specialfall som nyemissioner, börsintroduktioner eller när företag köps ut från börsen). Det sker automatiskt när tillgångarna prisas om. Det är det som är det fina, för det minimerar transaktionsavgifter. Fonden behöver inte göra något alls och det kostar inga pengar.

7 gillningar

Ser jag på “min” Globalfond är den just nu 71,08% USA nästa land har 5,69% .
Jag undrar ju om fördelningen kommer se lika ut om USA börsen går 0% 2026 och övriga världen bättre
Vad jag kan minnas har den legat runt 70% USA dom åren jag haft den med väldigt små variationer

I avsaknad av andra händelser är det ganska lätt att räkna ut. Låt oss räkna på det!

Vi säger att jag har 100 kr i en globalfond varav 70 kr ligger i Förenta staterna. Ett år senare har FS stått still medan resten av världen gått +10 %. Jag har nu 70 kr FS och 33 kr övriga världen. 70/(70+33) är ungefär 68 %. Så om inget annat hänt så har vi 68 % FS efter ett år av stiltje medan övriga världen har gått toppen.

Sedan påverkas det av andra faktorer också. New York-börsen är världens största och populäraste börs. Många företag, vare sig de är amerikanska eller inte, väljer att göra sina börsintroduktioner där. Spotify och Klarna handlas ju till exempel på NYSE. Så om fler företag introduceras på börsen där så växer ju deras andel av totala börsmarknaden, även om börsindex står stilla. Samma sak om existerande företag gör nyemissioner, vilket tar in nytt kapital utan att det driver upp priset för existerande ägare.

5 gillningar

UBS just downgraded U.S. stocks. The reasons why should have every bitcoin holder paying attention (jag tror gäller alla andra också som inte har bitcoin).

The dollar is the central concern. UBS forecasts the euro climbing to $1.22 by end of Q1 and sees “asymmetric structural downside risks” to the greenback.

Historically, when the dollar’s trade-weighted index falls 10%, U.S. equities underperform by roughly 4%.

Foreign markets are trouncing the U.S. this year. MSCI World ex-US is up 8%. Japan’s Nikkei is up 17%. Stoxx Europe 600 up 7%. The S&P 500? Flat.

Valuations are stretched. The sector-adjusted P/E ratio for U.S. stocks is 35% above international peers, versus an average premium of 4% since 2010. The buyback yield that once set America apart is now on par with global peers.

Layer in tariff shifts, proposed credit card rate caps, drug pricing scrutiny, and potential limits on defense company buybacks, and the picture gets hard to ignore.

Capital is rotating out of U.S. equities. A weakening dollar historically sends investors looking for harder assets. Bitcoin has been that trade before. (Jag tror mer på guld i dagsläget. Bitcoin kommer nog sjunka under 60k tills oktober)

OpenClaw bot sammanfattning/?) från en bitcoinare av nedanstående nyhet .

https://www.cnbc.com/2026/02/27/ubs-downgrades-the-us-stock-market-heres-what-has-the-investment-bank-worried.html

Det undergräver narrativet kring att det är bra att fortsätta med globalfond som är överviktad mot USA.

Jaha då verkar det bli krig i Iran också, verkligen inte lugnt i Världen just nu

Om bara träning också hade fungerat lite mer som sparande. Att man efter en tid av svettande kan njuta av passiv muskeltillväxt :smiling_face_with_sunglasses:

6 gillningar

Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag…

Ju mer jag sparar, desto mer avkastning har jag…

1 gillning

Ju fler tecken som blir varaktiga månader/år är tecken som bör beaktas.
Borde vara viktiga algoritmer i allas investeringsstrategier.
Frågan hur man då ska tolka dom praktiskt, enligt chatgpt är en trend som långsiktig > 200 dagar.

Hur gör man då som långsiktig “indexinvesterare”?

Går in och kollar var 6e vecka fattar beslut efter 12 veckor..

Det har ju varit krig där i hundra år…

Men “bra” för börsen att attackerna inleddes på en lördag så det hinner svalna lite tills måndag. Någon liten nedgång kan man säkert räkna med dock.