Jag visar gärna de val jag gjorde vid årsskiftet 25/26 . Jag tycker inte jag tar någon högre risk än att ha 100% i en global indexfond. Jag ser över mina investeringar ca 1 till 2 gånger per år. Och jag avviker inte mycket från vad Jan och Caroline gör med sina investeringar, lite guld, räntebärande papper, sparkonto, fonder, aktier, ETF:er. Och precis som de gör gör jag en översyn en gång om året och ser om det är något som bör ändras, sektorsvis, geografiskt läge, fondbyte osv. Förra året gjorde jag en stor omdisponering och fortsatte på den banan även i år. Mitt arbete består till stor del av att göra geopolitiska marknadsanalyser. I mitt jobb ingår det att hålla sig uppdaterad, så jag läser dagligen en hel massa analyser/nyheter. De källor jag använder är bl.a. “The Economist”, “Financial Times” och “Barron’s” för att få trovärdiga analyser av världspolitiken och ekonomin/aktiemarknaden. För allmänna nyheter läser jag svenska och utländska nyhetstidningar. Det är mitt jobb, ingen hobby. Den information jag samlat på mig på jobbet ligger till grund för de val jag gör med mina besparingar. Det är mina val och jag ger inga råd till någon. Hur som helst, här är mina portföljer 2026. OBS Aktiekursen kommer antagligen att ändras mycket imorgon p.g.a. kriget i Iran. Men idag, söndag 1/3 2026 ser min 2026 portfölj ut så här:
Aktier (lika delar), och deras utveckling sen årsskiftet 25/26:
Investor +14,33%, Nordea +0,89%, Studsvik +6,72%, Lundin Mining +45,31%, Lundin Gold +7,24%, Camurus -18,34% och SOBI +18,81%.
Kanadensiska aktier i gruvindustrin lika delar, valuta CAD:
Montage Gold +72,06% , LunR Royalties +102,07%, Silver Corp Metals +65,16%, McEwens +52,08%, Andean +7,58%, Millenial Potash -23,21% och Iconic Minerals -48,08%
Norska aktie, valuta NOK, NORBIT +10,84
ETFer, lika delar, valuta EUR:
iShares Europe 600 Oil &Gas +18,84%, GlobalX silver Miners +33,15%, Wisdom Tree Strategic Metals +28,33%, VanEck Junior Gold Miners +30%
Fonder som jag köpte vid årsskiftet och sålde i fredags p.g.a. stora amerikanska militära förflyttningar av militär, fartyg etc. från Asien till Mellan Öster under februari. Vilket är ett tecken på att USA och Israel troligtvis inom kort kommer att anfalla Iran. Vilket de gjorde i lördags. Detta leder antagligen till att Börsen går ner, åtminstone för ett tag framöver för att sen gå upp igen. Jag tog beslutet att ta hem vinsten.
Avanza Zero +18,58%
Avanza Emerging Markets +24,64%
Mina risk aktier eller Lek-Hinken (en mindre del av mina besparingar)
GoldHaven (valuta CAD) +166,67%, Formation Metals (valuta CAD) +37,50%, Midsummer -27,54%, Biovica +1,35%, Dicot -2,77%, Talon Metals (CAD) +1 300,00% (sålde i fredags)
Sparkonto med ca 2 månaderlöner för utförutsägna utgifter
Ett sparkonto med likviditetsmedel för att kunna köpa fonder, ETF och aktier när andan faller på.
Sätter in en liten summa varje månad på Länsförsäkringar Global Index.
PPM - bytte Såfa för ca ett år sedan till följande fonder med sen-jag-köpte-värdeutveckling:
Handelsbanken Hållbar Energi +40,15%, Nordea Tillväxtmarknader +37,40%, Allianz Global Metals and Mining (EUR) +79,51%, CPR Invest Global Gold Mines +141,17%, Frankling Global Natural Resources +30,59%
Sen har jag fonder på ett konto där min arbetsgivare sätter in varje månad (100 % ädelmetallfonder).
Vi får se hur det ser ut om 10 månader och vad jag gör då. Lek-hinken ändrar jag lite då och då. Allt det andra låter jag vara om inte något helt galet händer i världen eller så. Men planen är att vid årsskiftet 26/27 ser jag över och gör ev ändringar.