Globalfonder. Helvete!

Japp. Skrev trappa ner, inte vikta över allt.

Jag räknar med att lägga över 1/30 del av mina fonder 10 år innan pension/början på uttag, sen repetera detta årligen fram tills jag dör eller pengarna tar slut.

Men innehavet är till största del i amerikanska bolag och om de går bra går den globala indexfonden bra och vice versa. Den amerikanska börsen drivs till stor del av de “magnificent seven” (Nvidia, Amazon, Apple, Microsoft, Tesla, Meta och Alphabet) och detsamma gäller för de globala indexfonderna. Dessa AI-företag har haft en fantastisk utveckling och dragit in mycket kapital. Men nu verkar det som att de har stagnerat.

Om ett land går mot recession så påverkar det företagen. Fler blir arbetslösa och har mindre pengar att spendera. Vilket i sin tur gör att företagen tjänar mindre då konsumtionen minskar. Ett lands ekonomi påverkar företagen som påverkar deras resultat som påverkar deras aktiekurs som påverkar indexfonden.

Om man tittar var den största efterfrågan finns eller kommer att finnas inom snar framtid - då hittar man företag eller länder som kan tänkas gå bra. Och det är där det kan vara bra att investera t.ex. i en indexfond med innehav i dessa länder.

Jag sålde min globala indexfond med gott resultat, men fortsätter att månadspara en mindre summa (man vill ju köpa när det är rött-:wink: sen när jag ser att det lutar åt mer positiv utveckling ökar jag min månadsliga insättning).

I oroliga tider brukar institutioner, banker och privata investerare dra sig till guld. I september förra året ändrade Morgan Stanley sin tillgångsallokeringsstrategi från 60/40, dvs. 60 % aktier och 40% obligationer/räntebärande papper till 60/20/20, dvs. 60 % aktiefonder, 20 % obligationer/räntebärande papper och 20% i rentguld eller guldsilverfonder. Anledningen var att göra ett mer motståndskraftigt skydd mot inflationen.

Jag tror att guld och silver fortsätter att stiga på grund av inflationen, efterfrågan på silver från AI-industrin och det allmänna världsläget. Hur som helst så sitter jag kvar i min guldgruva, min ädelmetallfond AuAg Silver Bullet som har gått upp 225% det senaste året.

Världsläget påverkar absolut våra investeringar. Försvarsaktierna har ju rusat. Saab upp 105 % det senaste året (Saab är ett innehav i de flesta svenska indexfonder) och kommer antagligen att gå upp mer då Sverige och Europa ska storsatsa på försvaret de kommande 5 åren. (Jag äger inga Saab aktier förutom i de svenska indexfonder jag investerat i, så indirekt ägare kan man säga)

Världsdpolitiken och macroekonomin har stor betydelse för våra besparingar.

2 gillningar

Helt rätt, jag går i pension om ett år och har bråttom

1 gillning

Återigen så är det bara bolag noterade i USA. Det är inte kopplat till bolagens verksamhet, vilka nationer (och hur) som påverkar bolagens verksamhet samt vilka valutor som (hur) påverkar dessa bolag.

Det är inte samma sak som att dessa bolag är mest påverkade av amerikansk ekonomi eller politik.

Detta vet såklart marknadens aktörer om, så det är redan med i dagens värdering av bolagen.

Det påverkar inte nödvändigtvis de bolag noterade i samma land. Verksamheterna är inte nödvändigtvis kopplade till det land aktien är noterad i.

Har ingen direkt koppling till landet ett bolag är noterat i.

Saknar statistiskt signifikans. Det är en anekdot.

Hade du med köp/sälj-tid i din beräkning också, och tror du det skulle påverka avkastningen?

Och jag trappar upp-:slight_smile: - har inte tid att sitta och harva i en global indexfond som till sin natur ju är en högriskfond när jag kan se att det finns betydligt bättre alternativ utan större risk men med betydligt bättre uppsida.

2 gillningar

De Mag. Seven har sin huvudsakliga verksamhet i USA. Och jag kör på mitt sätt och sover gott med krock-kudde utan statistisk signifikans. Var och en gör som den vill och tar in information från olika håll. Hur som helst så finns det fler än ett sätt att investera sina pengar. Inget sätt är fel, bara mer eller mindre bra. Och det finns lika många professionella investerare/rådgivare som det finns teorier om vad man bör göra med sina pengar i en viss ålder. Jag kör på mitt sätt.

2 gillningar

Jag kanske inte investerar igen i det jag just sålt. Köper annat som jag tror, ingen kan veta, är bättre

2 gillningar

Det vore intressant om du kunde beskriva de bättre alternativen med lägre risk. För de finns enligt forskningen inte :sweat_smile:

Visst, det finns ingen statistisk signifikans för att jag sålde min indexfond. Men det gjorde jag. Ja, ärligt talat var det inte på mitt privata konto. Min arbetsgivare sätter in en viss summa varje månad som extra pension till. På det kontot har jag sen det startade 2023 haft det i en global indexfond (mycket nöjd) fram till för ett år sedan då jag sålde rubbet och köpte en silver/guld-fond.

Det är ju passiva globalfonderna styrka. Du behöver inte hålla på och tro en massa (som oftast blir fel). Du köper vad marknaden tror på.

1 gillning

Det om något är en manöver som ökar risken enormt. Från marknadsvikt hela världen och ett par tusen bolag så går du över till en bransch, 10-20 företag och ett par enskilda metaller.

2 gillningar

Inte “rätt” men tycker det är kul att gå lite egna vägar. .bara 100% Global index o glömma skulle vara så TRIST så jag troligen skulle tröttna på att spara.

1 gillning

mår du såhär dåligt av -1%? Gissar att du inte var investerad under coronaraset. :wink:

1 gillning

Exakt det har ju inte ens ”rasat” någonting. Bara att det inte går 30 % per år som det gjort fram till 2025.

3 gillningar

Håller med, jag kör lite blandat riskparitetsportfölj/investmentbolag/globalt. Men inte baserat på att ngt ”ras” ska ske etc. Kör på detta och månadssparar i alla delar. Även de hemska globalfonderna :partying_face:

1 gillning

Mycket snack kring forskning här. Men var finns den? Forskningen som 100% säkerhet kan säga vad som är bäst. Allt är sannolikheter. Om alla visste precis hur man ska investera/göra med sina pengar för att få så hög avkastning som möjligt med så låg risk som möjligt skulle alla ha det gott ställt. Men så är det inte, allt är ett spel och vill man ha alternativet låg risk då sätter man in sina pengar på ett sparkonto. En global indexfond är inte en lågriskfond. Då är det bättre med räntefond.

6 gillningar

Jag tror du skulle titta på ett par grundläggande avsnitt på RT där bakgrunden förklaras. Det handlar om att forskning visar att i stort sett ingen kan slå marknadssnittet (index) och därför är indexfonder det bästa alternativet. Inte ens stora kapitalförvaltare kan slå index över tid med de resurser de har. Globalfonder är inte lågrisk, de är hög risk (aktierisk).

3 gillningar

Du kan börja här:

Sen så är

vettigt.

5 gillningar

Tyvärr vill de flesta bli rika snabbt och sen tror många de vet bättre själv, än vad forskningen visar. Sen så innebär allt investerande en risk. Vissa vill helt enkelt inta ta risken.

Men forskningen är rätt samstämmig, diversifierat, långsiktigt och icke pilligt.

1 gillning