Globalfonder. Helvete!

För mig har det varit ganska mycket psykologi det här med sparande i fonder. Jag har några enskilda aktier och när tex en Investor B aktie går ner 5% så känns det inte som en förlust då aktien är kvar i portföljen. Inget är förlorat då jag inte sålt aktien.

Fonderna känns mer, för mig, som att man slängt iväg en hög pengar nånstans och den högen blir större eller mindre varje gång man är inne i appen. Koppling mellan pengahögen och tusentals bolag som jobbar hårt är så abstrakt.

Att zooma ut från marknaden och se bruset och att allt pekar upp mot höger är också en fejk känsla när man inte varit med om resan.

Tror att jag efter några fler månader eller år på börsen och hundra böcker och poddavsnitt kanske känner mig lite mer jordad. Hoppas jag :grinning_face::+1:

Men ja, det är ganska mycket känslor som spänning, rädsla, panik och dyl. för Newbie.

1 gillning

Så länge man investerar på börsen långsiktigt så är det bara att åka med vid upp- och nedgångar. Känner man sig orolig kan man öka bufferten men får då också sämre avkastning än vad man skulle ha fått vid uppgång av börsen.

I och med att jag är dålig på att försöka tajma marknaden så fortsätter jag att investera nytt kapital på börsen när lönen kommer varje månad.

3 gillningar

Du får se det som så att när dollarn tar fart igen kommer du få en fantastisk tillväxt, vara att hålla ut och gilla läget. har du globalfonder sitter du i en stabil båt. Bara att tufaf på.

7 gillningar

Varför skulle den ta fart igen? Den kan likabra sjunka ytterligare.

Ingen kan förutse sådana valutarörelser.

1 gillning

Det vanliga mönstret som du får lära dig på grundkurser na i nationalekonomi är att i början av konjunkturcykeln så är små länders valuta svag, men det gör det billigt att handla från dem. Det driver med tiden upp efterfrågan på den lilla valutan.

Senare i konjunkturcykeln när tecknen på konjunktur-avmattning börjar hopa sig brukar stora valutor stiga eftersom de uppfattas tryggare att köpa obligationer i. Efterfrågan på den större tryggare valutan (usd eller eur) driver då upp priset på den.

Men inget är lagbunden. Historien upprepar sig inte exakt, men ofta rimmar den.

Inte kortsiktigt. Men det finns ju generella mönster som ofta uppkommer under konjunkturcykeln.

De största hoten mot att de generella mönstren slutar fungera som tidigare är att världsordningen förändras.

I början av 1900-talet var pundet den största valutan, men det ändrade sig när Storbritannien slutade vara kolonial-makt och USA tog över rollen med USD som världsvalutan.

Världen kan ändra sig igen så Euro. Yuan eller Guld blir den nya världsvautan.

Men världsordningen ändrar sig inte från en dag till en annan. USD har varit världsvalutan i 70 år.

Tråden existerar för det är jobbigt med globalfond när USD faller.

Marknaden är kanske effektiv och USAs aktier har inte börjat falla, så aktie-marknaden ser ingen fara.

Men är marknaden för guld effektiv? Guldet har stigit mer än teknik aktierna, så guld marknaden signalerar att det är stor risk och fara.

Aktiemarknaden och guld-marknaden har olika uppfattningar om vad som är effektiv rätt värdering.

Hellre litet plus än ett stort minus

Kollade mina aktier -66,25% sedan köp :neutral_face:

5 gillningar

Du får det att låta som att det varit en oförändrad världsordning i 70 år. Hallå vi hade Bretton Woods för bara dryga 50 år sedan!

Jag tror att ”historien rimmar” är bara en anekdot utan värde.

Igår var det en grönlandskris som hotade Nato, ett Ukrainakrig, en global pandemi, Eurokris, Benie Madoff-kris, global finanskris, IT-krasch, 500 % ränta i Sverige på 90-talet, osv.

Men jag är ödmjuk för att jag kanske har fel och att det går att veta var kronan är påväg

1 gillning

Läste att guldet just nu är mer volatilt än Bitcoin. Svårt att hitta några enskilda säkra hamnar. Bättre då att sprida brett som tex i en globalfond

4 gillningar

Nu var det dollarns särställning som världsvaluta som vi talade om som varit oförändrad i 70 år.

Ingen har påstått att världen står still.

Ingen har påstått att det exakt går att förutse kronan/valutors kommande rörelser, bara att det finns rörelsemönster kopplade till konjunkturcykeln som ofta inträffar.

Har du inga verkliga argument för att valutor är helt slumpmässiga eller kaotiska och aldrig går att förutsäga?

Det är den som påstår att Gud finns som måste bevisa det.

Om du påstår att en privatperson kan veta (inte gissa) sannolikheten för en kronförstärkning så det väl rimligtvis du som måste bevisa det på något sätt.

Du säger att valutan avgöra av konjunkturcykler. Fine låt säga att det finns ett starkt sådant samband. Hur ska du kunna förutsäga (inte gissa) en konjunkturcykel som inte redan är inprisad i valutakursen ? Har du insiderinformation om hur en riksbank eller en betydande världsledare kommer agera ex ?

För oss i stay rich/uttags-fas som säljer av lite i taget för att toppa upp några års buffert och som inte investerar mer pengar är det ett problem, ja!

4 gillningar

Varje gång jag blir frustrerad så tittar jag hur mitt sparande har presterad- 14% i snitt de senaste 8 åren!!!
Det är det dubbla vad som är brukligt. Så då är jag nöjd igen🤗

1 gillning

Jag tror du skulle förstå vad jag skrivit om du läste en bok som används i grundkursen i nationalekonomi.

Valutakurs, räntenivåer, konjunkturcykeln och plötsliga o-förutsedda händelser/stressorer samverkar med varandra och ger rörelser i marknaderna och valutorna.

Allt är inte oförutsägbart, men allt är inte heller förutsägbart.

Kan relatera till TS. Jag började min investeringsresa i september förra året. Under denna korta tid har det varit väldigt mycket ett steg framåt, två steg bakåt hela tiden. Har således aldrig fått uppleva det där med att se pengarna växa framför ögonen på mig, snarare tvärt om. Då är det lätt att tappa modet, men litar på forskningen och att tiden är på min sida. Antagligen kommer det en större korrigering förr eller senare, och förhoppningsvis får man uppleva lite gröna siffror på vägen upp där ur.

1 gillning

Asså man kan göra båda, använd 80 procent i gobal index, försök slå index med resten 20 procent.

Lyckas du efter 7-8 år, ge dig själv en riktigt fet present, misslyckas du så be jan bolmesson om en örfil :grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:

4 gillningar

En tröst för alla som tycker det är trist med svag utveckling i globalfonder är att det gör ett nysparande mer betydande relativt totalsparandet. Och ju mer nysparande ni hinner stoppa in under tider av dålig utveckling desto större belopp är det den dagen utvecklingen vänder upp igen. Faktum är att björnmarknader (något vi inte är i närheten av) är det bästa som kan hända nyinvigda fondsparare av just denna anledning.

13 gillningar

Jag gjorde över 5 mkr på Covids utbrott mars 2020.

Sålde precis allt lite för tidigt eftersom börsen hade en bull och steg ca 10% på någon vecka innan allt rasade.

Köpte tillbaka exakt samma aktier, något för tidigt men gjorde ändå mitt dittills största klipp.

Samma sak 2025, gick in med närmare 1 mkr när Trump kommunicerade tullarna, för tidigt igen men omöjligt att veta hur lågt det ska gå.

Portföljen ökade med 9,5 mkr (ca 50%) under 2025 bl a tack vare apelsinmannen.

Dom enda pensionsfonderna jag inte har kunnat flytta till Nordnet, ca 2 Mkr, har innehavet global och stod stilla under samma period.

Det är fullständigt fel att rekommendera globalfonder där huvuddelen av innehavet värderas i USD när vi samtidigt har en prognos att USD ska ner till minst 8 kr i förhållande till SEK. En mer normal kurs är 7 sek för en dollar.

Spelar ingen roll om vi har en tidshorisont på 2 eller 10 år. varför ska vi medvetet förlora pengar?

GÅ UR DOLLARTILLGÅNGAR NU OCH RÄDDA ERA TILLGÅNGAR.

11 gillningar

Du menar alltså att de förutsägbara variablerna inte redan skulle vara inprisade i valutakursen?