Det har du ingen aning om och ingen annan i världen heller. Det kan likabra bli tvärtom. ![]()
Why not both?
Det finns så många spå-are här som inte tror på kronans styrka framåt. Varför jobbar ni med avtalat lön i sek? Känns som man medvetet vill stå på tunn is …’ Sverige är knappast självförsörjande på basvara så det är inte alltid viktigast hur ekonomin ser ut i sek.
Jag förstår upplevelsen såklart av att se allt i sek och det går ner. Man kan undra varför bankerna inte helt enkelt erbjuder en grundinställning att visa allt i en annan valuta eller allt i sin börsvaluta.
Jag hoppas att Sverige asap går med i Euro så slipper man en del av denna variation/osäkerhet. Skulle vara mycket värd eftersom boendet är ju såklart i sek.
Jag viktar mycket av min pensioninvestering i Europa för att det är väldigt troligt att den region kommer påverka mina faktiska framtida kostnaderna överlägsen mest.
Detta båda som bosatt i Sverige eller någonstans i Europa.
Hälften på varje ![]()
Tack för alla tillrop! Sitter still. Men det ÄR träligt just nu..![]()
Det klarar du! ![]()
Sen svarade du aldrig på hur stor avkastning du haft sen 2016?
Att zooma ut är rätt häftigt när man sparat så länge som du. ![]()
Dels för att vi bor och arbetar i Sverige. Lönen avtalas i SEK. Visst om du arbetar för ett utländskt bolag och i en position där du kan kräva att få lön i USD,EUR etc. Det är ju inte majoriteten.
Vi vill ju sprida riskerna. Därför vill vi äga globalfonder för att diversifiera oss. Lönen kommer i SEK. Vill man ha allt i SEK? Företagen får sina intäkter i många olika valutor. Det vinner vi med att äga sådana bolag.
Ähh, så illa är det väl inte, knappt minus. Visst kan det rasa 20-40%, men den risken finns ju alltid.
Jag tänker att “alla kan ju inte ha fel” så jag fortsätter att spara i indexfonder. Det värsta som kan hända är att jag får jobba nått år mer än tänkt.
Pengar är just bara pengar och det får vi nya varje månad. Så länge du inte investerar pengar på bekostnad av att du inte kan resa eller äta den mat du vill sä är det väl rätt lugnt. Det är lixom inte en arm eller en fot du förlorar när fonderna tappar i värde.
Jag är glad för dom som tjänat pengar på försvarsaktier och ädelmetaller mm. Kul, verkligen kul!! Men även det är bara pengar.
Globalfonder är ganska mycket USA dominerade, kanske läge att köpa, men jag är sur på Trumpeten
Blir det inte lite missvisande att vara besviken på utvecklingen i kronor beroende på valutakurser om densamma gör att man då rimligtvis får mer per krona än innan?
Globalfonder har gått dåligt i perioder även före Trump. Allt går i vågor..
Om 2025 kändes jobbigt så behöver man nog arbeta en del med sina förväntningar. Det var ett rätt milt år och det kan bli mycket värre än så. Krasher på 20, 30, 40, 50 %. Börsen kan ligga still i ett årtionde. Dyka och inte återhämta sig år efter år. Gå plus men under inflationen. Studera börshistorik och jobba på förväntningarna. Den långa depressionen 1873-1896, den kortare 1929, 70-talet i Förenta staterna, 90-talet i Japan, 2000, 2008, historien är full av kass avkastning. Ibland är det snabbt och katastrofalt, ibland långsamt och värkande. Aktiemarknaden är riskabel och dina pengar är inte garanterade att växa varje år, eller ens varje årtionde.
När folk pratar om en långsiktig tillväxt på 7 % (historiskt! Det finns inga garantier för framtiden) så är det viktigt att minnas att börsen sällan går plus 7 %. Den går plus 20 % och sedan back 12 och sedan plus 2 och så vidare. Men de där sju procenten inkluderar alla de dåliga åren. De är vad man måste uthärda för att få den långsiktiga avkastningen. Risk är inträdesbiljetten och utan den får man inte vara med.
Men 2025 var långt ifrån ett år som borde få folk att svettas. Det kan, och kommer, att bli mycket värre än såhär. Och ingen vet när. Så se till att bli bekväma med tanken på att pengarna minskar eller stagnerar. Det kommer att behövas.
Jag vet inte varför alla verkar vara så inne på att behålla sina fonder i tider när man ser att börsen är så övervärderad. Jag sålde alla mina fonder i september och köpte guld och silver som man ju vet kommer gå upp när börsen krashar. Silvret har gått upp över 100% så sålde av det förra veckan och kan lugnt invänta att det blir rea på fonderna igen. Guldet tänker jag behålla (jag säljer nog vid 6500) tills alla förstått att vi faktiskt är inne i en börskrasch utan dess like. Det syns bara inte riktigt än. Men den här veckan blir spännande. Att sitta still i båten är bara ett gott råd om man är reaktiv. Det är bättre att vara proaktiv. Zooma ut på kurvorna och se helheten istället för att försöka krama varenda procent ur ditt innehav. Det leder bara till att du hamnar steget efter hela tiden.
Är det bara jag som undrar varför man hänger och skriver på rikatillsammans - ett forum centrerat kring indexfonder och evidensbaserad investering - för att stolt proklamera hur man tajmar marknaden kors och tvärs. Hävdelsebehov i all ära men det är ju lite som att besöka en kongress i antibiotikautveckling och slänga upp en monter om homeopati.
Det är fullt förståeligt att många som är nya i sitt sparande, särskilt de som investerat i mindre än tio år, känner oro just nu. När man inte varit med om så många upp- och nedgångar tidigare kan svängningarna kännas extra påfrestande.
För oss som har investerat i över 20 år har perspektivet blivit ett annat. Vi vet att marknaden rör sig i cykler, så vi försöker sitta lugnt i båten, fortsätta månadsspara och hålla fast vid vår långsiktiga strategi. Fokus ligger inte på att tajma rätt tillfälle att sälja, utan på att successivt köpa vidare, även när det känns motigt.
Jag minns pandemikraschen. Herregud, sade folk, hur kan ni sitta och behålla era investeringar nu? Världsekonomin står stilla! Lik radas upp på gatorna! Människor är inlåsta i sina hem! Hela turismsektorn är död! Det är en krasch av bibliska proportioner och vi står inför en ny depression. Att inte sälja nu är religion, det är fundamentalism, det har ingenting att göra med sunt ekonomiskt tänkande. Den som inte säljer är helt enkelt en idiot.
Så lät det när börsen kraschade 20 %. Massor av människor sålde sina innehav. Sedan började börsen att återhämta sig, mitt i brinnande pandemi. Krisen var långt ifrån över; den hade bara börjat. Folk såg med rätta att det skulle bli värre innan det skulle bli bättre.
Men börsen steg. Det är en dödkattstuds, sade man. Det kommer att dyka mer, sade man. Ser ni inte hur hela Kina nu drabbas och de svetsar igen folks dörrar och stänger ned hela städer?
Och börsen fortsatte att gå upp. Och vi idioter som inte sålt fick tillbaka våra pengar. Och de smarta, de som följde nyheterna och analyserade börsen, de sade att marknaden hade fel. Hur kan marknaden stiga i detta ekonomiska kaos? Det här kan aldrig hålla; det kommer att dyka igen! Men börsen fortsatte att klättra.
Det var då jag lärde mig emotionellt vad jag redan visste intellektuellt: Jag kan inte förutspå marknaden baserat på nyheter och omvärldsanalys. Oavsett hur fel marknaden har så är det lönlöst att slåss mot den. Jag kan inte förutspå vad den kommer att göra. Det kanske andra kan, men det var många som trodde att de kunde 2020 också, och betalade dyrt för sin hybris. Jag kanske är en idiot, men det är marknaden också.
Jag tillhör en del av folket som investerat och sparat mindre än 5 år, klart man blir fundersam och osäker, men några här inne tror att hela communityn är eliter som dem.
@janbolmeson, här är ett förträffligt förslag till din merchtråd.
Jag har bara investerat på börsen sen 2022. Men börsfakta och historik innan dess är inte dold och hemlig information. Att studera grafer 10-20-30-40-50 år bakåt bör alla kunna.
Sen gäller det att kunna inse att man inte är sitt kapital. Man dör inte för att börsen kraschar ett år, eller ens fem år i rad. Har man haft förmågan att lägga undan pengar, så klarar man sig helt bevisligen utan dom.
Sen är avkastning en bonus, som troligen kommer till oss tålmodiga med tiden på vår sida.