God ekonomi, hög sparkvot, under 30 år, snart en miljon i LYSA och ett mål att nå FI | Vad är nästa steg?

Det är ju en jättebra fråga, vad tänker du själv? :slightly_smiling_face:

Just ekonomisk frihet är ju klurigt. Det rationella ingenjörsmässiga svaret är ju att man är ekonomisk fri när kvoten

passiva inkomster (t.ex. utdelningar, avkastning etc) / totala utgifter = ekonomisk frihet

är större än 1.0. Det känslomässiga svaret är helt och hållet subjektivt. Vissa definierar det som att “inte behöva oroa sig för pengar” andra som “jag har alla möjligheter i världen” och så vidare. För mig handlar personligen väldigt mycket om att kunna fatta beslut utan att behöva ta för mycket hänsyn till de ekonomiska konsekvenserna av ett beslut.

Sedan gäller det ju inom rimliga ramar, skulle jag få för mig att flyga privatjet så skulle pengarna ta slut ganska snabbt, men å andra sidan behöver jag inte tänka mig för när jag är på ICA, på restaurang eller planerar en vanlig semester.

Det vill säga att för mig handlar det om valfrihet och att komma närmare och närmare det som är viktigt på riktigt för mig. Mer och mer börjar det handla om att skala bort sådant som inte verkligen bidrar till att göra vårt liv rikare. Lite Marie Kondo, fast i livet. T.ex. en av årets stora insikter är att vi inte kommer bo i hus när barnen flyttat hemifrån. Det tar för mycket energi, tid och pengar som skulle kunnat läggas på annat.

För ett par av våra vänner som är FI handlar det om att kunna lägga tiden på just sitt hus. De älskar det, renoverar, fixar till och sköter det som sin baby. De har en budget på över 100 000 kr per månad att spendera och har valt att jobba högst marginellt. Jag själv jobbar mina 60-80 timmar i veckan eftersom jag tycker det är kul. Som nu med forumet och svara till dig? Jobb eller fritid? Egentligen en ointressant fråga, det är ju kul.

Andra vänner som är FI de bygger sitt fastighetsföretag och vill lämna efter sig ett 1000-års företag. Det vill säga ett företag som ska finnas i minst 1 000 år. Det är ett spel som inspirerar dem, men som jag skulle behöva få en riktigt bra månadslön för att spela. Inget kul alls i min värld. Å andra sidan hade de aldrig bytt en dag med mig.

Det är därför det är så viktigt att redan nu börja utforska det som är viktigt för dig. Att blicka inåt. Men det är klurigt eftersom vi sällan kan göra det på egen hand eller är särskilt tränade i det. Det är därför jag har hängt mycket med Moa, gjort många utbildningar i personlig utveckling och hängt med människor med de funderingarna.

Min insikt från det är att det coola händer när man kan kombinera det bästa från båda världarna. De som har pengar blir sällan duktiga på de mjuka ämnena och får kämpa med lycko-relaterade problem. De som är duktiga på de mjuka ämnena blir sällan duktiga på pengar och får kämpa med problem som pengar löser enkelt. Magin händer när man har pengar och dessutom lär känna sig själv. Det blir typ som dubbel utväxling på allt.

Ja, det var mitt lilla lördags-rant… :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ekonomiskt fri har jag inte funderat på vad det innebär för mig. Det var därför jag valde termen. Frågan var nog mer att det är något jag behöver fundera över. Finns det nån annan som tittar på denna tråden och tycker det jag beskriver är att vara ekonomiskt fri?

För mig har “finansiellt oberoende” varit just passiva inkomster/totala utgifter >= 1 varit definitionen som jag fick upp som mål när jag började få inkomst som var signifikant större än kostnaderna (då jag började jobba efter studierna).

En form av extrem frihet att inte vara beroende av någon annan part finansiellt. Så många kollegor och andra runt mig som inte vill gå till jobbet men måste. De är fast i jobbet för att hålla familjen och sig själva flytande. Det skrämmer mig att livet kan bli så.

En av mina närmre vänner är en sådan person. Hen verkar inte förstå att mjuka saker kan vara svåra för en del. Jag förstår hur hens ekonomi är svår. Spenderar helt enkelt för att slippa engagera sig. Lösningen ska alltid komma fort.

Hen är under 30, litet boende (inte extrema för att vara bostadsrätt i större svensk stad), en inkomst större en svensk medelinkomst. Ändå svårt att få runt varje månad.

Personligen ger jag aldrig upp, på gott och ont. Jag vet inte hur många omtentor jag har skrivit, men många är det.

Du är i gott sällskap om du sluter dej till den klubben. Warren Buffett och Peter Lynch ingår.

People get too carried away. They try to predict the stock market. That is a total waste of time. No one can predict the stock market.

1 gillning

Härlig tråd :blush:.

Inser att jag har gjort just allt detta- gift mig tidigt (med fel man​:upside_down_face:) - skaffat 3 härliga barn. Under universitetsutbildningen- gjort karriär men spenderat för mycket i 25 år (jättelätt med bra inkomst :joy:)- och lär mig nu i mogen ålder att pengar kan och vill växa om man låter dem​:+1:.

Ångrar jag Ngt?
Hmmm-vet inte- var rätt kul.

Om jag hade varit mera ”förnuftig” hade jag idag kanske haft det ännu bättre finansiellt ställd men ingen garanti egentligen om att välja bättre partner (andra krafter som styr) och kanske svårt att få barn i högre ålder- vem vet…som det är nu kan jag åka off-pist med vuxna söner vilket är superkul.

Så min poäng är att lika lite som man kan förutspå marknaden lika lite kan man förutspå livet- endast göra an educated guess och sen med gott självförtroende köra på. Lycka till!

2 gillningar