Hej
Jag har följ forumet och podden ett tag men har inte valt att vara delaktig i forumet men efter jag hörde kommentaren i sista podden om att man vill följa samhället och man vill ha en Tesla för att vara inne lite inne så kände jag att nu får jag allt ge ett alternativ ![]()
Skapa ett långsiktigt mål, i mitt fall handlar det om att frigöra tid men också skapa frihet med våra pengar.
Vi har valt att göra val utifrån oss själva och bryr oss inte om andra , kan ge ett praktiskt exempel. Vi vill bygga ett nytt hus och har ganska många miljoner vi kan investera men istället för att låta någon annan göra det så tog jag ledig från jobbet 5 månader och min fru är hemma med barnen så de inte blir lidande , vi bosätter oss hos svärfar och kapar därmed kostnader dessutom. På detta kapar vi kostnaden för byggnationen med ca 2,5
Miljoner genom att jag köper in allt material och gör lite jobb själv, vi har hela tiden tänkt vad ska vi ha när vi är klara i lån och där är målet 0 kronor samt att vi har en ny bil vi köpt kontant.
Hela vår förmögenhet har vi byggt upp på att vi inte följt samhället , tillexempel har vi inte dyra mobiler eller abonnemang , vi har byggt flera hus, vi har inga lån och tror inte på modellen att ha lån och investera på börsen samtidigt. Vi tror på frihet först sen börsen…
Vi har också karriär planerat tillsammans där jag är höginkomsttagare och detta gör att min fru kan vara hemma och få mer tid med barnen och nej jag tvingar inte min fru utan hon har gjort ett eget val, men vi gör detta som en familj tillsammans. Detta har gjort att vi kunnat bygga hus själva tillexempel. Skapa hållbarhet och trygghet i familjen.
Hur har jag gjort då.
Gemensam vision om hur man vill leva!
Planera karriär tillsammans med din partner, jag är idag högavlönad i en Samhällsviktig bransch men har påvägen ditt gjort strategiska val, både genom att bygga CV och erfarenheter
Bygg ditt eget boende, våga var din egen projektledare, här sparar man lät 1-2 miljoner.
Det finns inget man mår så bra av att ha frihet att välja och det gör man utan skulder så det ska vara ett av målen
Tänk på att börja tidigt och byt jobb så ger det dubbel effekt , helt plötsligt har du ytterligare 10000:- i löneförhöjning du kan spara.
Tänk utanför boxen! Gör inte som alla andra inkl detta forum ![]()
Tänk hur lite man vill ha i skuld inte hur mycket man kan ha!
Investera i saker du kan nyttja, typ fjällstuga, sommarhus , skog
Vad gör ni som inte alla andra gör här ??