Gör inte som alla andra!

Hej

Jag har följ forumet och podden ett tag men har inte valt att vara delaktig i forumet men efter jag hörde kommentaren i sista podden om att man vill följa samhället och man vill ha en Tesla för att vara inne lite inne så kände jag att nu får jag allt ge ett alternativ :grinning:

Skapa ett långsiktigt mål, i mitt fall handlar det om att frigöra tid men också skapa frihet med våra pengar.

Vi har valt att göra val utifrån oss själva och bryr oss inte om andra , kan ge ett praktiskt exempel. Vi vill bygga ett nytt hus och har ganska många miljoner vi kan investera men istället för att låta någon annan göra det så tog jag ledig från jobbet 5 månader och min fru är hemma med barnen så de inte blir lidande , vi bosätter oss hos svärfar och kapar därmed kostnader dessutom. På detta kapar vi kostnaden för byggnationen med ca 2,5
Miljoner genom att jag köper in allt material och gör lite jobb själv, vi har hela tiden tänkt vad ska vi ha när vi är klara i lån och där är målet 0 kronor samt att vi har en ny bil vi köpt kontant.

Hela vår förmögenhet har vi byggt upp på att vi inte följt samhället , tillexempel har vi inte dyra mobiler eller abonnemang , vi har byggt flera hus, vi har inga lån och tror inte på modellen att ha lån och investera på börsen samtidigt. Vi tror på frihet först sen börsen…

Vi har också karriär planerat tillsammans där jag är höginkomsttagare och detta gör att min fru kan vara hemma och få mer tid med barnen och nej jag tvingar inte min fru utan hon har gjort ett eget val, men vi gör detta som en familj tillsammans. Detta har gjort att vi kunnat bygga hus själva tillexempel. Skapa hållbarhet och trygghet i familjen.

Hur har jag gjort då.

Gemensam vision om hur man vill leva!

Planera karriär tillsammans med din partner, jag är idag högavlönad i en Samhällsviktig bransch men har påvägen ditt gjort strategiska val, både genom att bygga CV och erfarenheter

Bygg ditt eget boende, våga var din egen projektledare, här sparar man lät 1-2 miljoner.

Det finns inget man mår så bra av att ha frihet att välja och det gör man utan skulder så det ska vara ett av målen

Tänk på att börja tidigt och byt jobb så ger det dubbel effekt , helt plötsligt har du ytterligare 10000:- i löneförhöjning du kan spara.

Tänk utanför boxen! Gör inte som alla andra inkl detta forum :wink:

Tänk hur lite man vill ha i skuld inte hur mycket man kan ha!

Investera i saker du kan nyttja, typ fjällstuga, sommarhus , skog

Vad gör ni som inte alla andra gör här ??

8 gillningar

Jag odlar mat. Inte så mycket ekonomi i det, men det skapat livskvalitet

Tycker också om att cykla på semestern, det går i lagom takt och man hinner se sig omkring

Mvh Kroken

1 gillning

Vår familj gör nog precis som alla andra bortsett från att vi valt bort årliga återkommande flyg-utomlands-semestrar.

Det bidrar positivt till vår familj genom mindre belopp i utgiftskolumnen och bidrar inte negativt till familjens upplevelse/minnenskolumn.

Min far må vila i frid men ska sanningen fram var han spritt språngandes så i min familj har vi aldrig varit “normala”.

Jag känner därmed inte att jag absolut måste göra dom alla andra för vi har aldrig varit som andra normala människor.

Det är skönt på ett vis känna man kan göra som man själv vill och känner för. :innocent:

2 gillningar

Att trampa upp nya stigar kräver att det finns en rejäl uppsida. Och finns det en rejäl uppsida så är det ofta inte en särskilt ny stig.

Billigt obelånat hus på mindre ort. Nackdel; inte samma värdeökning och hävstång. Maxar inte karriären på något vis. Nackdel; lägre timlön och bidrag till världen. Handlar och kör gärna när det är lugnt i butikerna/ på vägarna.

Alla är liksom unika på ungefär samma sätt. Tro det eller ej; att fila på boendet eller försöka spara pengar är inte särskilt annorlunda företeelser. Det gör dem såklart inte sämre på något sätt.

Detta är ju superviktigt, men också en förklaring till att de flesta beter sig ungefär likadant

4 gillningar