Hur tycker du att jag ska resonera? När saker inte går enligt plan

Long time listener, first time caller!

På tal om att använda sina pengar medan livet fortfarande pågår och att ha tillit till att man listar ut saker längs vägen… Jag ser att det finns fler postar om en önskan om att säga upp sig. Här kommer en till sådan berättelse!

2020 var året då jag insåg att jag bara inte ville gå till jobbet längre. Jag hade då som civilingenjör gjort något av en raketkarriär på ett mindre svenskt bolag, där jag då var chef och ansvarig för alla möjliga affärsområden tillika bidragit stort till företagets tillväxt, verksamhetssystem, intranät – ja, det mesta! Jag kände att jag satt fast i gyllne handklovar, i en situation där jag tjänade bra men inte hade tillräckligt mycket frihet och helt enkelt inte hade särskilt kul på jobbet. Jag var jättetrött på hela branschen.

Jag hade ett bra samtal med min chef, klev av alla specialuppdrag med bibehållen lön och gav mig ut på något av en upptäcktsfärd kring vad jag vill göra i stället egentligen. Jag provade att vara tjänstledig och studera alla kurser jag kunde hitta som kändes intressanta. Jag arbetade med två olika karriärscoacher i olika perioder, en mer inriktad mot företagande och karriärsdesign, och en mer klassisk inriktad på att helt enkelt hitta passande jobb i andra branscher. Jag har sökt mängder av andra jobb (främst inom min nuvarande bransch) men har inte kunnat hitta något som fått mig att känna att jag vill byta. De två främsta ledtrådarna jag fått av allt mitt sökande är att jag vill få vara mer kreativ i mitt liv och att jag faktiskt vill vara min egen chef.

Till saken hör att jag och min sambo köpte ett hus 2021, ett riktigt hjärteprojekt som vi byggnadsvårdar med varsam hand. Vi älskar det här huset, och platsen det ligger på. Detta har dock blivit något av ett evighetsprojekt som inte har blivit inflyttningsklart enligt den tidplan vi tänkt från början av olika anledningar. Detta gör att vi sitter med dubbla boendekostnader, vilka jag betalar mest av eftersom det är jag som tjänar mest. Planen när vi köpte huset var att flytta dit för att kraftigt kunna sänka våra levnadskostnader, och därigenom kunna spara betydligt mer under några år. Min långsiktiga plan har nämligen varit att jobba mot FIRE tills jag är ca 50–55 år, för att därefter kunna vara konstnär på heltid helt utan press gällande inkomst. Det målet har fortgått sedan ca 2018 och med ett betydligt större sparande tänkte jag att jag skulle kunna uppnå målet snabbare.

Nu vet jag dock inte om jag kan vänta alls längre! Under det gångna året drabbades jag plötsligt av ohälsa för första gången i mitt 40-åriga liv och känner liksom att vid 55 kanske det är för sent. Faktum är att jag undrar om ohälsan kan ha sin rot i att jag bara gått och funderat och utforskat sedan 2020, när jag egentligen ville lämna jobbet redan då. Jag har funderat på om jag borde försöka mig på att starta eget bolag inom min nuvarande bransch, även om det inte precis är det mitt hjärta bultar hårdast för. Det skulle kanske ge mig den frihet jag eftersträvar, och en möjlighet att jobba mindre för att skapa utrymme för mer kreativitet (typ livsstilsbolag). Jag har också funderat på att studera igen, för att kanske kunna starta bolag inom något helt annat på sikt. Jag har till och med funderat på att bara flytta ut i huset med levnadsstandard campingliv, för att komma närmare projektet och kanske på det sättet få det klart snabbare.

Hur hade ni resonerat i denna situation? Jag känner mig ungefär lika livrädd för alla dessa alternativ p.g.a. trygghetsknarkare och kronisk övertänkare.

Mitt långsiktiga sparande ligger på ca 1,5 Mkr. Jag och sambon har separat ekonomi och inga barn planeras. Huset är inte i säljbart skick just nu.

5 gillningar

Oj oj. Många frågor och få svar.

Vad som är den rätta vägen kan man nog inte veta men att gå och grubbla och vara missnöjd år efter år är inte bra. Försök komma till ett beslut och kör på det sen.

Kapitalet ser alldeles för litet ut för att hoppa av redan nu. Det är nog inte rätt val.

2 gillningar

Hej Elstation (kul namn :blush:)

Jag vill ge två medskick och ett tänkbart förslag.

Men först: Så fint att du har kärleksrelation, drömhus, god ekonomi, välfyllt CV och kreativ förmåga. Det i sig är ett drömläge för många. Hoppas att du kan må bra och uppskatta det, även om framtiden just nu känns oklar.

Mina två medskick:

1. Det låter som att du är i ett läge med beslutsångest. Då kan det vara bra att tänka på två saker som kan hjälpa till att avdramatisera.
    Dels: Det finns inga perfekta val, inget facit att leta efter - allt i livet kommer med både plus och minus. Ska du hitta det perfekta alternativet kommer du att leta hela livet. Men det finns många alternativ som kan bli väldigt bra!
    Dels: Inga människor är tvärsäkra inför beslut och förändringar. Vi är ofta osäkra och oroliga, och tycker förändring är skrämmande, men vi kör på så gott vi kan ändå. Det är lätt att tro att alla andra seglar fram i livet och vet precis vad de vill - det stämmer inte! Så du behöver inte invänta en situation där du är 100% stensäker på vad du vill, för den kommer aldrig att komma. Det går att agera ändå. Det är det som är mod…
  2. Det låter som om du försöker göra allt på samma gång. Både megarenovering och karriärbyte. Frågan är om det är rimligt. Räcker tid och mental ork till båda samtidigt?

Så till förslaget: Gör en sak i taget.
*Låt 2025 bli hus-året. Säg upp dig eller ta tjänstledigt. Flytta till renoveringsobjektet. Sysselsätt dig på heltid med att renovera. Arbeta med kroppen, töm hjärnan på framtidsgrubbel och njut av att åstadkomma konkreta förändringar. Lev på besparingar.
Om ett år kan ni flytta dit, sälja gamla huset, och frigöra tid och pengar.
*Låt sedan 2026 bli entreprenörs-året. Starta eget företag och testa dina vingar!

(Ja, det kan finnas frågetecken kring SGI mm om man står utanför systemet ett år. Kan vara värt att kanske skriva in sig som student på nån lättsmält deltidskurs eller nåt ifall det hjälper. Men sett till hela livet så ger du dig själv förutsättningar att skapa något där du trivs och utveclas, och där du på sikt kan bygga mer kapital.)

5 gillningar

Min tanke var också: Se till att det händer saker med huset. Men min tanke var snarare skippa allt vad sparande heter och anlite de hantverkare som behövs för att få det inflyttningsbart. Ni har igen de pengarna på att ni slipper dubbla boenden efteråt. Och att ha ett evighetsprojekt hängande över sig äter också energi.

Vad du vill göra karrärsmässigt är en annan fråga. Det är också så att man inte måste älska sitt jobb alltid. Skulle säga att de flesta nog gör det mest för att de måste för att betala sin fritid. Det är ok att göra saker åt andra för att få pengar till saker man hellre gör utan att bry sig mer än så. Man ska ju inte räkna med några vidare löneökningar med den inställningen. Men det behöver inte heller va avsikten om man redan tjänar hyggligt. Jag säger som Doris i Hitta Nemo. Fortsätt simma. Rätt som det är så har du hittat ett nytt mål att simma mot.

3 gillningar

Haha, där kom jag på mig själv! Jag tog ju bara för givet att de skulle göra allt själva, pga min egen bakgrund. Klart man ska leja bort allt om man har råd. Kanske läge för TS att jobba halvtid på nuvarande jobb, och projektleda renovering på halvtid? Ja men hursomhelst, huset först.

Jättetack för din input och utförliga råd! Också för avdramatiseringen av min beslutsängest. Du har helt rätt i att jag försöker göra allt på samma gång. Det har gått sådär hittills. Den mentala orken räcker inte långsiktigt i alla fall! Att helsatsa på huset ett år känns verkligen som att det kan vara rätt väg framåt! (och ja, vi bygger själva :wink:)

1 gillning

Vi slösade bort ett helt år på att försöka hitta hantverkare, en av anledningarna till förseningen. Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara så svårt att hitta duktiga hantverkare som ville och kunde ta sig an ett sådant projekt. Kanske också är en nackdel med att ha mycket kunskap inom området själv. Vi har i alla fall bra elektriker och VVS-tekniker som vi har bra samarbete med!

Ja. Det kankse inte alltid är lättast att hitta. Ett annat alternativ kan ju va att försöka hitta en lämplig hjälpreda att anlita så att du kan göra jobbet men med 4 händer. Kanske går att hyra någon hjälpligt händig du kan arbetsleda på veteranpolen eller liknande.

1 gillning