Han går under profilen “stocktrader” och har på sin Twitter lagt ut avkastning på 12 000% sedan 2015.
Jag själv väljer att följa rikatillsammans filosofin men självklart blir man nyfiken när man ser en person som lyckats få så bra avkastning på sina investeringar.
stämmer detta?
vilka kombination av aktier kan ens ha gett 12 000% - 24 000% i avkastning?
se artikel i GP (göteborgsposten) 25 februari
Pontus, 32, har inte haft ett jobb på åtta år – lever på aktier | Göteborgs-Posten
Klart man blir intresserad av stock picking men detta känns inte särskilt rimligt.
Nej men precis. Är ju en orimligt hög avkastning men om man bara kunde öka sin avkastning från 7-10 % per år till 20 % så är ju det en enorm vinning. Men precis som vi alla vet så är slutsatsen för den här personen att han har lyckats men någon/några riktigt bra aktier nu under ett par år och eventuellt fått extremt hög avkastning på dessa.
Men om teorin stämmer så borde han gå på en mina för eller senare och då kanske hans avkastning ligger under 0% i avkastning.
Blir väl spännande att följa hur det går för honom. Men helt enig han måste ju tagit väldigt stor risk för att lyckas med detta.
Om snubben började med 167000 som det står i artikeln har han då alltså lyckats växa det till mellan 20 och 40 miljoner. Det är matematiskt helt möjligt men knappast särskilt sannolikt, oavsett hur fina grafer han lägger ut på sitt twitterkonto.
Två reflektioner på detta:
Journalisterna på GP kan varken räkna eller ställa relevanta kontrollfrågor. Ingen chock iofs.
Om jag själv vore så talangfull på att förvalta mitt kapital hade min absolut sista impuls varit att ringa Göteborgs-Posten.
Ja, det kan man ju anta att han gjort. Synd eftersom han hade sluppit sitta i mysbyxor i ett mörkt hörn av den högst anspråkslösa lägenheten i Göteborg annars…
Utöver knaprandet av det exponerade kapitalet antar jag att han hoppat in och ur hundratals eller tusentals positioner. Och väldigt effektivt sopat igen alla former av evidens för att hans avkastning skulle vara ens i närheten av femsiffrig…
Nej inte för mig eller dig som begriper att det förhåller sig på det viset. Men man undrar ju vad syftet är att slänga ur sig en sån grej, lite typ “jag springer milen på en kvart men bara om ingen tittar”…
Nej hans syfte är ju att han nu gått offentligt baserat på några bra affärer. Och försöker sälja framtida aktieval genom hans webbplats.
Ena sekunden så funderar man ju på om han har något att komma med. Men jag är helt på er sida att detta måste vara en person som till stor del har haft tur. Han kan ju inte göra så bra utveckling över lång tid..
Inte i min bok. Det är säkert en driftig kille men att försöka sälja kurser/medlemskap/tips etc med argumentet ”jag tjänar så sjukt bra på det här” är ju bara tröttsamt. Jag tänker osökt på de flertalet oseriösa PPM-valstjänster som finns, eller Kavastus betalkurser, eller annan valfri Följa-John -princip som enbart garanterar att Följarna blir fattigare och John rikare.
Sannolikheten att det här är en tomte som försöker sälja produkter eller tjänster online är nära 100%.
Snälla gå inte på sånt här trams. Det enda som funkar över lång tid är globala passiva indexfonder. Finns inte en chans att denna snubbe som försöker sälja saker online har något att komma med.
Ifall han var framgångsrik skulle han hållit sig anonym, köpt fina hus och levt som en av världens rikaste män. Kan man förutse marknaden blir man ju direkt världens rikaste person. Är han inte det kan han alltså inte förutse något. Enkel logik.
Kollade upp honom online, Pontus Olausson i Göteborg. Han bor i en helt vanlig lägenhet med en liten gammal bil från 2018, känns inte som en så framgångsrik person om du frågar mig, snarare vanlig medelklass.
Rimligt. Ifall hans grafer inte stämmer så borde det väl vara olagligt? Han marknadsför ju sig och mot en så stor tidning som GP med argumentet att han slår marknaden rejält.
Det är inte imponerande att slå marknaden rejält. Han är som sagt en vanlig medelklasssnubbe, liten lägenhet, gammal bil och ett företag med låg omsättning.
Hade jag öppnat upp 1000 olika konton på Avanza, köpt 1000 olika bolag på small cap så hade jag också kunnat visa upp att vissa av mina konton slog index rejält. Kanske flera tusen procent, så mina 50 kr blev flera hundra kronor, hänger du med på logiken?
Hade han bott i en villa för 50 miljoner och han varken ärvt eller vunnit på lotto så hade jag varit nyfiken och intresserad, men det finns inga bevis på extraordinär förmåga när man kollar upp honom online, snarare tvärt om, verkar vara en helt vanlig 32-åring.
Det beror på vad man menar med att graferna “stämmer”.
De kanske stämmer, men tolkningen av dem innebär något annat.
T.ex. om man gör löpande uttag så kommer avkastningen i kronor vara väldigt mycket lägre och han har också mycket mindre kapital att ta positioner med.
Eller så räknar man olika former av procent. Eller väljer ut ett subset som det “investerade kapitalet” o.s.v.
Men inte ens det spelar nån roll. För mängden tur som finns i detta utfall är med stor sannolikhet extremt hög.