Boken ”Jakten på miljonerna” av @100mijonersmannen

Har någon läst? Är själv skeptiskt till hans strategi och tycker den är rejält riskfull och odiversifierad (stor övervikt tesla aktier tex som han inte viktar om trots rejäl uppgång) Det rimmar inte riktigt med det jag lärt mig tidigare. Den ligger också nu topp 10 på listorna så uppenbarligen kommer boken ha impact på många småsparares strategier när de går in på börsen.

Med det sagt har han ju lyckats bra mycket bättre än mig hittills och uppenbarligen fått mkt uppmärksamhet. Och alltid intressant att få andra infallsvinklar än vad man är van vid att höra.

Så någon som vet? Inser jag är slö här och frågar men tar lite emot att köpa boken måste jag medge… samtidigt som jag är oerhört nyfiken vad där kan stå.

2 gillningar

Vi pratar alltså om en anonym människa som driver ett instagramkonto med epitetet ”-mannen”.
Det enda som vi kan vara helt säkra på är att:
1: han tjänar pengar på IG
2: han försöker tjäna pengar på att sälja en bok

Jag läser nog hellre något av Lynch.

23 gillningar

Var han med och navigerade under finanskrisen eller är hela jakten på miljonerna baserad på en tid av ständig börsuppgång?

Jag förstår skepsisen men samtidigt är han ju en av de investerarna som syns mest i media (inkl kvälls och morgontidningar) så oavsett så är det ju intressant vad boken säger tänker jag. Men har någon läst den så skulle det vara intressant att höra som sagt.

Det skulle jag snarare ta som en varningssignal än att det skulle vara ett tecken på att det är intressant att se vad han vill förmedla.

10 gillningar

Det är ju alltså en person som försöker omvandla 11.6 miljoner till 100 miljoner på under 10 år. Hittills verlar det gå bra men jag ser ingen tydlig strategi i hans portfölj. Han kör tungt i teska och tech aktier/fonder sen helt plötsligt säljer ham av 20% av sitt kapital och köper sbb för det.

Finns ingen tydlig strategi eller röd tråd, dock år det ju så att ska du göra 800% på 10 år krävs det enormt risktagande.

Om man kollar på grafen i bilderna han visar så ser man att det i~10 år varit en väldigt lugn liten uppgång och sedan nör han startadr sitt instakonto så tog det fart.

Om man är då kompetent varför inte köra dessa strategier från början, hade varit intressant om @janbolmeson kunde kolla med avanza om hans konton existerar eller om allt bara är editerat för insta, men misstänker att det bryter mot en rad olika lagar och regler.

2 gillningar

Tyvärr går inte det. Särskilt i bank är sådant extra känsligt.

Jag personligen gillar honom. Man ska ju veta att han är en framgångsrik företagare och kanske ser risk på ett annat sätt än en vanlig knegare.
Han har förmodligen råd att ta risk och ändå ha mer pengar än vad han behöver.
Att han inte skulle ha en strategi med sina innehav tror jag inte en sekund på.

1 gillning

Dn kollade hans avanzakonto här Intervju med doldisen bakom 100miljonersmannen - DN.SE

2 gillningar

vad för företag? att vara en influencer, vilket han är med sin instagram, är ju ett företag. har han haft något annat?

för mig känns det som att han köpt crypto för några årsedan och sedan investerat kapitalet i aktier.

Har för mej att det är inom programmering (inte helt säker). Vill minnas att han även har ett gäng anställda.
Han plockar ju en ganska saftig utdelning varje år från sitt bolag.

Jag följer honom på insta och det är ett skönt konto, men såvitt jag vet har han aldrig gått ut med namn så det finns faktiskt inget sätt att bekräfta att det han säger är sant.

Skulle lika väl kunna vara Ronny i Mjölby som tog en photoshopkurs på komvux för 3 år sedan.

1 gillning

Ha ha, det är sant. Men det finns nog många andra konton på insta, som jag är mer skeptisk mot än just honom.

Jag har bara följt honom ett tag och inte läst boken. Men har fått intrycket att den handlar mycket om hans jobbiga uppväxt och personlig utveckling och annat. Och att han vill tjäna pengar för att göra gott i världen (och köra snabba bilar och bo på solkusten). Jag säger varken bu eller bä om det. Men ger inte mycket för hans investeringar, det verkar till stor del vara att ta en stor klumpsumma och sätta det i Tesla vid rätt tillfälle som varit framgången.
Intressant dock att han är sponsrad av en fondrobot och gör massor av reklam för den.
Jag hade varit beredd att betala pengar för att se honom och Jan mötas för en diskussion. Superhjältefilmvibbar ju.

5 gillningar

Jag kan rekommendera podden affärsvärlden magasin avsnitt 162 för de som vill veta mer om honom utan att köpa boken. Han verkar ha haft en svår uppväxt men vände motgång till framgång via sin otroliga säljförmåga. Idag driver han ett företag inom rekrytering. Kan varmt rekommendera att ni lyssnar på avsnittet.

Angående hans portfölj håller jag med om att den är för odiversifierad.

2 gillningar

Tack för tipset!

Jag började följa en del sådana konton på Instagram våren 2021, och har hittat bra och seriösa konton, samt konton som jag anser är skit, typ Ekonomigurun, Oskar Fagler och Investmentcouple. Dessa konton är skit då dom enbart har ett fåtal bolag, samt har dryg attityd när jag försöker ha en vettig diskussionen med dom.

Tycker att 100m-mannen skulle kunna avslöja vem han är för att få mer legitimitet.

Grattis till honom som kör på något som han verkar nöjd med och funkar för hans del. Om han hittat sin ”grej” så hoppas jag han fortsätter på sin bana oavsett vad experttyckare tycker han borde göra i stället. :laughing:

1 gillning

Köpte och läste boken utan att ens veta något om 100miljonersmannen, har inte instagram eller twitter så jag hade inte ens hört talas om han förut.

Min högst personliga åsikt: Det var inte mycket jag kunde ta med mig till mina investeringar.
Bokens övriga innehåll var inget för mig, svårt att säga att det var dåligt, men det var helt enkelt inte vad jag hade förväntat mig från boken, eller från en aktiebok överlag. Boken är mer skriven som en historia, en historia jag inte tyckte var speciellt intressant. Men som sagt, det är vad jag tyckte, säkert fängslande för hans följare :slight_smile:

2 gillningar

Jag följer honom också på Instagram och några andra liknande konton.
Jag var också fundersam på hans bok och funderade på om jag skulle köpa den men tror jag står över det efter att ha läst här.
Dessutom har jag svårt för anonyma människor (i dessa sammanhang), varför kan dom inte skriva ett namn, särskilt om man har en bok man vill sälja. Känns mer seriöst med ett namn än sitt alias.
Samma sak med några poddar, blir oseriöst när dom inte säger namn utan instagram-alias.