Min sambo gör inte det så mycket, hon använder sitt vanliga bankkort mest. Jag brukar använda kreditkortet. Så fort jag köpt/beställt något för eget ändamål för jag över pengar från mitt nöjeskonto till räkningkontot. Då blir det inget att hålla reda på senare.
Vi har det gemensamma kontot på danskebank. Tidigare hade vi ett konto till med kort kopplat som matkonto, men den kortkostnaden sparade vi på detta upplägget.
Vi kör i princip helt delad ekonomi. Var sitt lönekonto, för över pengar till räkningkontot utifrån vår budget och behåller en del själva som nöjespengar.
Som någon nämnt tidigare är det rätt smidigt att börja med ett gemensamt transaktionskonto hos befintlig bank eller öppna nytt hos bank där konto är gratis.
Därefter kan man koppla betalningar från kontot till ett kort från extern bank eller kortutgivare. Exempelvis ett eller flera klarna-kort eller kreditkort där månadsräkningen dras via autogiro från det gemensamma kontot.
Jajust det, så skulle man kunna göra det. Vi har just nu ICabanken med två kort, men tar man bort kortet ser det ut som att kontot är graits om jag har förstått det rätt. Sedan är frågan vad vi tar för kort att betala med, men klarnakortet verkar bra om man kan man ha flera kort till gemensam kredit? Sen har de ju ingen cashback som på till exempel Norwegian bank men det verkar faktiskt som att det ska “snart” komma för klarnakortet också enligt deras hemsida.
Vi gör så just för bonusen. Tidigare hade vi carpay för att få rabatt på drivmedel, men efter byte till elbil skaffade vi everyday istället. Det kostar iofs, men vi tjänar in kortkostnaden utan problem. Ser dock att de stängt för nyansökningar av någon anledning.
Det kan ni med det konto som fullmakten ger tillgång till… Det kommer mer eller mindre bete sig som om ett “eget” konto hos den som har det via fullmakten.