Hej!
Här kommer en gratis 2h Masterclass i analys av Makro och Affärscykler. En must watch för de som vill vara lite mer aktiva än att bara köra en “buy and hold”-strategi.
Dessutom får du reda på när du borde passa på att köpa dyra viner och klockor innan alla andra pressar upp priset (vilket är nu)
Sedan 2008 följer marknaden mer eller mindre ISM – där olika sektorer/tillgångar ligger före (teknik/hög risk, som Nasdaq 100, vissa ligger närmare ISM (Russel 2000) och andra indikatorer laggar efter (data kring vinst, KPI, arbetslöshet, löner)
ISM Manufacturing Index, formerly known as Purchasing Managers Index (PMI), calculates manufacturing activity based survey conducted every month by Institute for Supply Management (ISM) of purchasing managers from more than 300 manufacturing companies.
En bra genomgång tycker jag. Sedan skall väl sägas att jag knappt lyssnade, utan mest tittade på graferna.
Sedan finns saker man kan undra lite över. Visst blir det så att BNP ökar långsammare/svagare med en minskande folkmängd.
Har man dock tillväxt så kommer BNP/Capita öka. Vad är då signifikansen av att BNP ökar långsammare?
Att staten kan beskatta “mindre” har ingen betydelse eftersom det är färre den skall omfördela stöldgodset till.
Att det är färre byggjobbare gör inget då det är färre bostadsköpare. Osv för andra varor och tjänster.
Där jag kan se en påverkan är för varor med starkare volymberoende. Där får vi inte samma deflatoriska effekt längre. Jag har dock svårt att se att det skulle ha så stor betydelse. Möjligen missar jag något.
Ja, att ökning i BNP/Capita trendar nedåt är väntat. I USA införs mer regleringar och beskattning/omfördelning, och det hämmar tillväxt. (Samma i EU fast värre).
Det jag dock avsåg var att BNP/Capita trots allt stiger. Att BNP inte stiger eller kanske tom backar borde vara lite av ett no issue så länge BNP/Capita stiger.
Det är flera som ojar sig över att BNP (i fasta priser) faller. Och det borde inte bara vara av ren inkompetens. En del inom offentlig sektor kan nog se det som ett bekymmer då dom vill expandera, och det blir klart svårare med krympande BNP. Men GMI borde helt ignorera den typen av tänkbara skäl.
Man kan vända på frågan lite och göra ett tankeexperiment.
A) 1 milj människor med en viss levnadsstandard
B) 2 milj människor med lägre levnadsstandard än i A.
Varför skulle B) vara bättre än A)?
Det är frågan här.
Det är högre total omsättning i B). Så det jag tänker mig är då något som är olinjärt med population. Därav att jag tänkte på att vissa varor får ett olinjärt pris beroende på volym.
Men det är kanske något annat.