Grönt bolån, är det värt att försöka komma upp i energiklass A/B?

Många banker erbjuder något som de kallar för “grönt bolån” vilket innebär att man får cirka 0,1% rabatt på räntan. På vårat lån handlar det alltså om nån hundralapp i månaden men även det blir pengar i slutänden sett över många år.

Vi planerar just nu inga fler energibesparande åtgärder men har gjort en del sedan vi flyttade in i huset, bland annat byte av fönster och installation av solpaneler.

Energiklassningen när vi flyttade in har jag för mig var D men jag är osäker. I de papper jag tittat i var det 57kwh per kvadratmeter.

Senaste två åren har vi köpt omkring 12000kwh per år men jag har ingen data på hur mycket som går till uppvärmning, varmvatten och ventilation. När vi flyttade in låg förbrukningen kring 17000kwh per år.

Totalt uppvärmd yta är 215 kvadratmeter.

Så, är det värt att börja jaga nån som kan göra en riktig energideklaration förutsatt att det lönar sig på inte mer än ett par år?

1 gillning

Hej!

Schablon mässigt när jag räknar hamnar du precis över gränsen från A till B klass, dvs mycket stor chans till att få grön bolånerabatt. Jag är energiexpert så jag kan göra deklaration åt dig. Skicka pm i så fall.

Om det är lönt? Du får igen kostnaden på 4år om du har 1milj i bolån, 2år om du har 2milj i bolån så det beror på… energideklarationen är giltig i 10år och grön bolånetabatt har de flesta banker sedan ca 4år tillbaka i tiden.

1 gillning

Ja, då är det ju värt att räkna vidare på detta. Ska ta ett par varv med det i Excel för att bli klokare själv.

Bolånet är 1,2msek så det är inga jättesummor vi sparar egentligen.

Vad säger banken efter att 10 år har passerat och energideklarationen gått ut? Förmodligen har de hunnit hitta på nya regler och gränser till det kanske inte är något att ens fundera på i dagsläget?

Hej. Regelverket har förändrats över åren och i dagens läge är det primärenergitalet som avgör vilken energiklass en byggnad får. Om en energideklaration är äldre än 10 år är den ogiltig och gäller inte heller för grönt bolån.

Hur gammal är din energideklaration? När är den utförd?

Antar att dessa 57 kWh/m2 är den så kallade specifika energianvändningen? Primärenergitalet beräknas idag utifrån en viktningsfaktor och den är 1,8 för el.

Jag utgår ifrån att det är den specifika energianvändningen? Detta skulle betyda att det troligtvis är svårt att komma upp till A eller B.

Även om du t.ex. kunde sänka den specifika energianvändningen från 57 kWh/m2 och år till … säg … 45 kWh/m2 och du har en värmepump så skulle primärenergitalet hamna på omkring 81 kWh/m2 och år.

Så kanske får du C, men allt beror ju på. Så man måste räkna på det. Var ligger byggnaden t.ex.?

Liknande fråga här. Vårt hus hade klass E, förra ägaren låg på 18000kwh. Nu ligger vi på 7000kwh per år. Bytat panna, installerat tillbaka 2 radiatorer samt bytat 2 elraddar mot vattenburna, sett över tätningslister, vattenbesparande duschmunstycke/strålsamlare och tätat krypgrunden bättre.

Känns som vi borde kunna få bättre klass nu?

Kan väl vara värt att nämna att SBAB ger 0.05% rabatt vid energiklass C. Verkar inte vara alltför välkänt ännu?

Den energideklaration som finns för huset är från 2017 eller tidigare så den är inte aktuell på något vis.

Räknar jag grovt på 400kwh el i månaden för annat än uppvärmning landar vi på 60kwh/kvadratmeter medräknat en faktor 1,8 då uppvärmningen sker med bergvärme och el.

12000-4800=7200kwh värme
7200*1,8=12960/215=60,2kwh/kvadratmeter.

Så gör man en riktig beräkning så kanske det blir i spannet för energiklass B.

Ska kolla runt vad det kostar och se vad bankerna kräver om det ska vara lönt att göra något.

Ja, rabatten är ju något som banken själv styr över. Men efter att bara några enstaka banker hade grön bolån rabatt i början till att nu nästan alla banker har det kan det vara badwill om en enstaka bank drar tillbaka rabatten.

Med ditt lån på 1,2 milj så spar du ca 7000kr på 10år och då har jag dragit av kostnaden för energideklarationen. Dessutom har du redan en energideklaration som du ändå måste ha om du skall sälja villan under de åren.

Om man kan göra energideklarationen på distans (vilket man troligtvis kan göra i ditt fall) kostar det omkring 1 000 kr inkl. moms. Kolla t.ex. här:

För att man kan göra den på distans krävs det t.ex. att byggnaden uppfyller nybyggnadskravet.

Däremot är det svårt att kunna garantera en viss energiklass om man inte vet alla förutsättningar.

När det gäller solel så får du tillgodoräkna dig solel om du kan använda den för t.ex. tappvarmvattenberedning eller för att driva ventilationen i byggnaden.

Om man ska göra en riktig beräkning / bedömning måste man nog ha information om solcellsanläggningen - (det ska också fyllas i hur stor den är (m2) och vad den beräknas ge under ett år) - och sen behövs det fakturor från elleverantören (som visar hur mycket el du köper och i ditt fall även säljer per månad). Behövs också lite info om du har något annat som drar el t.ex. viss elbilsladdning osv.

Se ovan. (svarade fel person :wink: ).

Jag har också varit inne i tankarna med energideklaration, men har aldrig blivit klok på hur man ska räkna… Hittade någon excel man kunde fylla i, men den var på tok för mycket frågetecken från min sida.

Vill egentligen veta om det är ens lönt att försöka få A eller B.

Vi har mycket mätdata dock, så som förbrukning av laddbox (för att kunna räkna av den), förbrukning varmvattenberedare och en nyinstallerad värmepump som kan mäta dess förbrukning via dess app (där får vi vänta 1 år för att få datan). Vi har även solceller om det hjälper…

Finns det en formel man kan använda om man vet all förbrukning? Har förstått att man ej ska räkna med hushållsel.

Typ: (årsförbrukning värme + varmvatten) * 1,8 / (uppvärmd yta) - (tillgodoräkning solceller)?

1,8 eftersom vi har eluppvärmt.

Vad gäller vid antal personer i huset? Husets energiprestanda ska väl inte påverkas av hur många som bor i huset?

Boverket har 3 beräkningsexempel på hur man normaliseringsberäknar olika typer av byggnader. Dvs hur man räknar bort hushållsel och anpassar för normal varmvatten förbrukning.

1 gillning

Äldre småhus

1 gillning

Jag använde Enara, tog 1 dag och kostade typ 1400kr. Fick klass B (från E) så jag tjänade in ED kostnaden på bolånet rätt fort. Kanske det ökar värdet något vid omvärdering också?

Vi hade frånluftspump från 2005 och två elradiatorer. Raddarna bytade jag till vattenburet och pumpen bytade jag till en luftvatten. Sen har jag tätat och gjort lite småförbättringar här och där. Sänkte förbrukningen från 18 000kwh per år till 7000kwh. Detta var då tillräckligt att gå från E till B klass.

Tackar för tipset :slight_smile:

Nu gjorde jag aldrig nån ny energideklaration här då vi fick samma ränta på banken där vi haft lånet sen tidigare som på Sbab med grönt bolån.

Men nästa år när ränterabatten går ut är det bra att undersöka detta en gång till.

Fick förklarat att med det nyare sättet att räkna (infördes 2019?) så är det betydligt svårare nå A och B än tidigare. (Åtminstone när man gör rätt och inte använder felaktiga/felbedömer siffror)

A når man tydligen främst i nybyggda lågenergihus och B är rejält svårt att nå också i befintliga hus med rimliga/ekonomiska åtgärder.

1 gillning