Gyllene handbojorna av - nu egen!

Grattis! Och spännande - vad för slags programmering sysslar du med? Vad är det för typ av program du hittills skapat? Svara så luddigt som det behövs! :smiley:

1 gillning

Den slags programmering jag pysslar är dels vad man brukar kalla “full stack”, dvs både frontend (typiskt en webdel) och en backend (det som körs på server/i molnet och oftast någon form av databas, kösystem, osv). Dels mobilapplikationer och “native” applikationer för Mac.

1 gillning

Ok, tack. Kul att få en kontext till det hela. Lycka till och som många säger - uppdatera gärna framöver! Alltid inspirerande att höra om resor. Är själv närmare 50 och drömmer också om ett annat slags liv beyond kontorsarbete och anställning. Ska bara hitta vad jag vill/kan göra istället! :smile:

2 gillningar

Kul! Är själv utvecklare och drömmer om starta eget någon dag.

Kör provisionsbaserad modell just nu så befinner mig i något emellan, trivs enormt bra med upplägget och de slår vanlig anställning alla dagar i veckan tycker jag.

Var nära på bara hoppa av och starta eget men insåg att med två små barn och ingen enorm buffert sparad så kändes det stressfullt och jag är rätt ung ändå.

Men tror jag helt klart i framtiden kommer köra eget.

2 gillningar

En liten utvärdering, några år senare…

Först och främst - känner att det var helt rätt beslut att kliva av, och bli “egen”. Men det var också lika mycket något jag lämnade, som det var något jag gick till.

Ekonomiskt var det inte så mycket risk, då jag hade uträknad personlig runway med buffert. Men det var definitivt en mental omställning att varje månad sälja av i lite fonder för att betala räkningarna, snarare än att investera pengar.

Jag byggde en portfölj av olika applikationer jag sålt via främst App Store, samt några enstaka andra typer av “rådgivande” jobb på några timmar här och där. Det var väldigt kul. Jag lärde mig väldigt mycket. Teknikval och liknande var baserat mycket på “glädje” snarare än något rationellt (t.ex. kom jag från komplex backend/molninfra/databas i min yrkesroll - valde därmed motsatsen och utvecklade native Apple-appar). Allt jag utvecklade gjorde jag för att de skulle fungera att driva intäkter relativt passivt, så det blev en slags intäktsvariant av ränta-på-ränta-effekten. Det funkade men blev aldrig så mycket att det skulle gå att leva på i praktiken, men som “hobbyverksamhet” var det ändå fint att kanske få 10-20k i vinst i månaden från egna källor.

Största vinningen var dock den mentala resan. Att gå från “jag kan aldrig vara anställd - varför ska jag generera värde för någon annans vinning?” och “jag hatar människor”, till att överväga att starta nytt bolag (med större ambitioner), eller t.o.m. anställning och “det vore ju trevligt att jobba med andra”. Att vara del av något större än det som är anpassat för att vara bara för en person.

Jag kände mig dock väldigt begränsad då det naturliga var att söka något med högre lön, eller större exit-möjlighet - att helt enkelt fortsätta på karriärstrappan. Det var inte så inspirerande. Samtidigt så måste jag inte heller, för att bibehålla livskvalitén rent ekonomiskt (har en större slant som trillar ur ett bolag i träda i framtiden).

När jag började leka med tanken på att rent hypotetiskt välja något helt oberoende av lön öppnade sig en ny värld. Något där jag kände jag kunde bidra, som var meningsfullt, där min kompetens kommer till nytta, något som var utvecklande och stimulerande, osv. Kände dock starkt att jag fortfarande inte ville arbeta med att göra någon tech-bro rik! :rofl:

Så… nu är jag sen en tid statligt anställd. Har väldigt bra kollegor, lär mig massor, och känner verkligen jag gör något meningsfullt, och känner att jag bidrar. Lite ovanligt att räkna på semesterdagar igen. Helt ok lön (men mindre än hälften av vad jag hade tidigare - dock behöver mitt liv inte vara likställt med mitt arbete längre).

15 gillningar