Hacka ihop eget Ngenic-system med t.ex. Raspberry Pi?

Jag beställde denna för typ 2 veckor sen, var den enda sidan som sålde någon variant med prylar hemma (rbpi) Okdo Pi 4 Premium Kit 2GB | NetOnNet
Köpte också gatewayn från husdata.se som gör att jag kommunicera med min gamla bergvärmepump från IVT över wifi trots att den är typ 12 år gammal.

Min rbpi har dels ett node-script jag skrivit som loggar data från tibber pulsen och alla tempsensorer från värmepumpen samt några styrfunktioner för att starta, stänga av och höja värmen. Dels kör den home assistant som jag precis börjat testa. I HA har jag skapar knappar och automationer som just nu styr värme och varmvatten med klockslag, så kl 23 startar värmen och kl 6 stängs värmen av.

Och med starta och stänga av menar jag egentligen att jag ändrar varmvattnet från lägsta nivån på 35 grader till ca 50 grader för att “starta”. Om jag använder mycket varmvatten under dagen kan det gå under 35 och då värmer den upp till typ 35 igen.
För värmen styr jag genom parallell “finjustering” av värmekurvan som säkert återfinns i thermian med. För att stänga av den sätts den till -10, och för att starta sätter jag den till normalvärdet 1.
Vill jag maxa en natt sätter jag den till 10 med en annan knapp i HA hemsidan/appen.

Riktigt skoj faktiskt, och jag får väldigt få starter på kompressorn och den stängs inte av på “riktigt” som när jag förra vintern slog av och på strömmen vilket gav frostalarm från värmepumpen…

Rent fysiskt är ingreppet bara att koppla in sladden till husdatas pryl, som på riktigt var imponerade enkelt att få igång. Sjukt smidigt att plugga in, connecta till dess WiFi och ange vilket wifi den skulle ansluta till via hemsidan som dök up. Sen startade den om och allt var klart!