Om man vill piffa upp sitt sparande lite, i den där lilla andelen för leklådan.
Vad har ni för tips? Spontant kikar jag på en utdelande emerging markets-fond. Att få utdelningar från lite lite diverse närapå skurkstater via olja osv känns lite smått ondskefullt häftigt. Har ni några andra roliga tips?
Försvars- och säkerhetsbranschen är väl ett säkert kort. Gruvbrytning kanske. Jag tänkte på Blackwater, men såg att det bytt namn till Constellis samt att det inte är ett publikt bolag. Lundin Oil hade ju också lite tvivelaktiga affärer på gång nere i Sudan.
Jag läste att “thrill of tangibility” är en klassisk fälla att gå i som både Nicolas Cage och Mike Tyson fallit i med investeringar i diverse slott, dinosaurier och tigrar.
Samma tankesätt går nog att applicera här. Om motivet för en investering är att den är udda snarare än ger bra avkastning ska man nog tänka om.
Men för att svara på frågan; slott, dinosaurier och tigrar.
Katastrofobligationer (tror bara det finns en på svenska börsen, GAM Star Cat Bond)
Livförsäkringsinvesteringar (Ress life handlas på svenska börsen)
Katastrofobligationer är väl lite av inversen av ond då du förlorar kapital när katastrofer inträffar och försäkringen faller ut, men i livförsäkringsinvesteringar kan du ju gnugga händerna ondskefullt eftersom ju mer försäkringstagarna dör desto rikare blir du)
Nja, du menar väl Köpenhamnsbörsen, även om den finns tillgänglig hos både Avanza och Nordnet.
När vi ändå tangerar ämnet så kan jag inte låta bli att tänka på världens största begravningsbyrå Service Corporation International, som även denna finns både på Avanza och Nordnet.
Jag har en MSCI ACWI-ETF. Det indexet innehåller enligt uppgift ca. 2,5% Kina och 0,6% Saudi. Jag tror inte jag är ensam här på forumet om att ha fonder/ETF:er som följer MSCI ACWI.
Jag har en del guld i en ETF, det tycker jag känns lite kul. Typ jag, Ryssland och Kina som hamstrar guld dessa dagar.
Edit: började som en småpost på kul men till min förvåning gick den i princip bättre än mina aktier så lite då och då har jag köpt på mig och sitter väl på sisådär 750k i guld nu. Vore roligare att ha det i en guldtacka så klart men alltid något!