Någon som kan klargöra för mig om lagen kring utdelning.
Så ett publikt företag haltade utdelning när covid tog fart 2020. Men i början av 2022 så togs restriktioner bort och ekonomin tog fart.
Men trots det har ingen utdelning gjorts nu mer än 6 månader efter de sa att de är redo att leverera igen.
Så min fråga är ifall de Måste enligt lag dela ut eller får de hålla inne utdelning förevigt?
Det börjar osa katt för när väldigt många sitter med 3 års utebliven ytdelning och dessutom räntor på det fär preffarna så tänker jag att det är bäst att sticka för de kommer aldrig betala ut nåt om de inte måste
De får hålla inne utdelning.
Dock ökar deras skulder. Men det kan vara bra att hålla inne utdelning om det sätter bolaget i fara om de delar ut det enda de har.
De håller ju inte inne utdelning för skoj skull då ingen annan aktieägare heller kan få någon utdelning.
Vilken lag skulle det vara?
Du har ett avtal som reglerar utdelning och att du får ränta på utdelning som ännu inte delats ut. De kan vänta med utbetalningar men det bådar inte gott för ett sådant bolag.
Det var inte en retorisk fråga. Jag undrar om lag kring det. Så fråga inte mig vilken lag det skulle vara.
Det står inget om det i avtalen eller i allmän bolagsordning. Det som står där är ordning o regler. Jag undrade ifall det fanns ett regelverk kring utdelning men jag får anta att det inte finns det.
Preferensaktier ger företräde till utdelningar framför stamaktier. Vid utebliven utdelning ackumuleras normalt beloppet, inklusive ränta. Men det finns absolut inga lagkrav på att utdelning måste ske, utan den kan som sagt utebli för gott om det inte finns några utdelningsbara medel. Konstigt om det inte står något om villkoren i bolagsordningen, för det brukar det alltid göra i alla bolag jag tittat på.
Utebliven utdelning på preferensaktier är en enorm varningssignal. Normalt sett gör bolagen allt de kan för att bibehålla den.
Vem sjutton vill annars köpa stamaktierna? Att köpa “den normala” aktien och veta att utdelningen i första hand kommer att gå åt till att beta av skulden till preferensaktieägarna känns inte bekvämt. Är bolaget skakigt är risken alldeles för stor.