Handelsbanken Global Momentum A1 SEK

Vad tror ni om denna fond Handelsbanken Global Momentum A1 SEK - handla fonden | Avanza? Rätt intressant med Momentum strategi.

Ca 2 år, så rätt ny fond och hittar inte så många andra liknande fonder att jämföra mot. Men finns några ETFer man kan jämföra mot dock.

Den har ingen lysande historik precis. Jag är skeptisk till att driva en fond på momentumbasis. Det är för mycket kapital att rodda runt och driften blir förmodligen dyr genom alla transaktioner. Momentum är mer eller mindre färskvara och det kostar mycket för en stor fond att omsätta mycket. Skulle man spara genom färre transaktioner blir man långsam och missar en del av potentialen med momentum.

Det finns kanske sätt att klara det på men då får man visa upp en historik som visar det.

Lurigt det där. Kikar man på momentum index för världen så ser det rätt bra ut.

MSCI World Momentum Index

Sen är ju inte handelsbankens momentum fond en index fond, men man får kanske en fingervisning iaf?

Velar om denna fond är värld att at in i portföljen eller inte.

Kollar man på momentumindex i den länken ser det ut som att momentum plötsligt började fungera 2015, men innan dess fanns inte momentum.
Det kan inte stämma.

Jag har aldrig sett en momentum-fond eller -etf som levererat överavkastning på något tydligt sätt.

Letar du aktivt förvaltad fond, då behöver du leta fonder som faktiskt levererar avkastning.

Dessa har ex visat att de kan leverera avkastning, men de är inte momentumfonder:

Handelsbanken Hälsovård
Astra Zeneca Allemansfond
AuAg Precious Green

Men momentumfonder som fungerar, var finns de?

1 gillning

Auag hälsovård? Nu har nog något blivit fel.

1 gillning

De satsar stort inom kolloidalt silver. :grin:

6 gillningar

Tack justerade det.
AuAg Precious Green är en akivt förvaltad fond med hittills bra track record.

Jag har inte sett några momentumfonder som lyckats få en bra track record.

Ytterligare en bra fond med fin track record är Proethos som gått lika bra som klimatindex på 5 år, trots att 10-30 % av innehaven är ränteplaceringar.