Lista på fonder med kvinnliga fondförvaltare

Är det någ som kan göra lista med fonder med kvinnliga fondförvaltare?

Spontant så har det nämnts på podden att det finns, men för tillfälligt kommer jag inte på någon kvinnlig fondförvaltare. Långsökt: Tänkte på detta samband med dagens avsnittet med Opti, som hade fokus på kvinnor som investerar för att kunna genomföra en skilsmässa.

Är det någon som är villig att hjälpa till med lista?

3 gillningar

Kan tipsa om att Storebrand har en fond på temat jämställdhet med en kvinnlig förvaltare:

https://www.storebrand.se/storebrand/vart-erbjudande/fonder/storebrand-equal-opportunities/

1 gillning

Amf Aktiefond Småbolag förvaltas av Angelica Hanson och Sophie Larsén.

2 gillningar

Det finns många kvinnliga prisbelönade fondförvaltare hos Handelsbanken. Här är ett urval av de fonder som de sköter om.

Passiva Fonder

• Handelsbanken USA Index Criteria
  • XACT Norden ETF
  • XACT Obligation ETF
  • XACT Sverige ETF

Aktiva Fonder

• AstraZeneca Allemansfond
  • Handelsbanken Global Tema
  • Handelsbanken Hälsovård Tema
  • Handelsbanken Japan Tema
  • Handelsbanken Norden Selektiv
  • Handelsbanken Sverige Selektiv
  • Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema
  • Handelsbanken Euro Corporate Bond Fund
  • Handelsbanken Euro Obligation
  • Handelsbanken Global Hållbar Obligation
3 gillningar

AktieFonden: She Invest finns också. Den premierar kvinnor i ledande ställningar hos börsbolagen :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Den svenska livsstilsfonden “Lucy Global Fund” som förvaltas av Therese Nyrén och Kim Hansson.
Starka varumärken | Hållbara investeringar | Lucy Global Fund | Sverige

2 gillningar

Didner & Gerge US Small and Micro Cap har ett par kvinnor vid rodret.

1 gillning

Förvisso en indexfond, men Avanza Zero förvaltas av Emilie Chawala.

1 gillning

Avanza Global förvaltas också av en kvinna, Emilie Chawala tror jag.

2 gillningar

Även själva fonden som avansa global investerar i hos Amundi har en kvinna vid rodret :star2:

2 gillningar

Captor Dahlia Green Bond delförvaltas av Cecilia Dahlstedt Myrgård som är duktig :blush:

2 gillningar

Ny (dyr) fond från Avanza med två kvinnor vid rodret.

2 gillningar

She Invest Sweden En unik Svensk aktiefond! Förvaltas av Tuva Palm.

Du får köpa kinesiska fonder. En av kinas mest kända förvaltare är kvinna. Hon kallas drottningen av enhanced index funds. Hon jobbar för Fullgoal.

@chineseinvestor Vad heter hon? Eller vilken fond är det?

1 gillning

Detta nya nätverket för kvinnor kan ju vara av intresse för mormor, farmor, mammor, flickvänner, tjejkompisar, döttrar :heart_eyes:
(Kanske även en & annan man?) Spread the word :star2:

Mvh / Stefan :raised_hands:

1 gillning

@tankespjarn Jo jag kom på att RT har ju en egen tjejjernas salong här i forumet…så bryter jag mot någon regel här ovan? Att promota det nya nätverket för alla kvinnor tro? Isåfall tar jag bort inlägget direkt.

Mvh / Stefan

1 gillning

Jag skulle säga att den är relativt billig. Billigast i Sverige när det kommer till hälsovård. Förvaltarna har startat eget bolag efter att ha arbetat hos Handelsbanken i många år och de är jättebra just inom denna nisch.

Bakom rodret står två förvaltare med både framgångsrik och lång erfarenhet av hälsovård och fondförvaltning. Astrid Samuelsson är disputerad läkare och har forskat inom immunologi innan hon bytte bana till finanssektorn. Tidigare förvaltade hon fonden Handelsbanken Hälsovård Tema där hon fick Morningstars högsta förvaltningsbetyg, och år 2021 vann hon pris för bästa fond i kategorin hälsovård under en femårig period. Ellinor Hult har lång erfarenhet inom finansbranschen och tillsammans med Astrid förvaltade hon tidigare Handelsbanken Hälsovård Tema . Hon har blivit tilldelad Morningstars högsta betyg för sin förvaltning av fonden Handelsbanken Japan Tema .
Ny fond! Avanza Healthcare by Samuelsson & Hult

Ska allt som kommer från Handelsbanken vara så bra? :wink::joy:
Ska man inte föredra Plus Hälsovård index före aktiva fonder ? :wink::thinking:
Historisk avkastning brukar inte vara så bra att förlita sig . Är det inte därför vi ska välja indexfonder långsiktigt ? :+1:
Morningstars stjärnor säger inte mycket om framtiden om man ska lyssna på @Runnemo och @janbolmeson :person_tipping_hand:

Sedan när Avanza marknadsför aktiva fonder med en sådan beskrivning då blir det svårt att inte handla det :joy::joy: ! Det är jätte vanligt försäljnings knep från alla ”bankrådgivare”. Ha

2 gillningar