Momentumstrtegi-forskning?

Finns det forskning hur momentumstrategi står sig gentemot indexsparande ? Vad är för och nackdelarna?

1 gillning

Jag noterar att ingen besvarade din fråga så jag tänkte att jag gör ett försök.

Det finns en rad studier som ger stöd till momentumstrategin. Här är ett axplock:

Men finns även studier som kritiserar den. En kritik är bland annat kostnaderna för omallokering. Men det här handlar mest om höga courtage och reavinstbeskattning. Courtage var ett vanligare problem förr i tiden. Numera finns det courtagefria plattformar som exempelvis Robinhood. I Sverige har vi ISK och KF och slipper därmed reavinstbeskattning.

Om man vill göra det lätt för sig kan man jämföra MCSI World Momentum Index med MSCI World Index.

Det finns flera ETFer som följer indexet bl.a här.

2 gillningar

Den är lite lurig, för Robinhood tjänar pengar på att sälja sitt orderflöde så man förlorar på det som kund i alla fall. De har kritiserats för att hur de marknadsför sig.

Så är det, de får betalt genom PFOF. Men det sker väl sannolikt även hos andra plattformar som har courtage?

Det stora som hänt senaste tiotals åren är väl just att courtage för enskilda aktieaffärer gått från att kosta 100+kr per affär till under 10an för småspararen.

Sen kanske man inte vill ha helt courtagefritt i Sverige som kund, då är vi ju inte längre kund utan produkten.

Tror inte det, men vet inte. Inte till den graden i alla fall. Någon hade ju kollat på det och konstaterat att för småspararen så var det dyrare med Robinhood än att faktiskt betala någon annan plattform/broker.

Tycker detta med momentum är intressant. :nerd_face:

Tycker även det är intressant att det inte verkar ha minskat drawdowns.

Strategin verkar ha gått bättre senaste decenniet, vad kan ligga bakom det - koppling till value eller nått annat?

Vad är det egentligen som ger upphov till momentum? En icke effektiv marknad, mänskligt psyke, tur/otur? :thinking:

Graferna är från backtest.curvo.eu, och är väl egentligen från för kort period för att visa något på riktigt, men ändå intressant.

Vad skulle vara bästa momentum-indexet, är det MSCI World Momentum?

Det finns mycket intressant kring momentum, en form av faktorinvesterande som enligt en del akademiker och studier gör sig väl med värde (value) och tenderar ha en negativ korrelation till varandra. Så när momentum går bra brukar värde gå sämre, samt vice versa. Det finns även andra faktorer förutom momentum och värde givetvis, vissa mer eller mindre relevanta.

The Case for Momentum Investing

Though known to financial academics for many years, momentum is for most investors the "undiscovered style,” a valuable tool in building diversified portfolios with above-average returns.

Definition. Momentum is the tendency of investments to exhibit persistence in their relative performance. Investments that have performed relatively well, continue to perform relatively well; those that have performed relatively poorly, continue to perform relatively poorly. Momentum is about much more than buying a handful of hot stocks – it is a disciplined, systematic investing style that applies across asset classes.

Intuition. Momentum is a phenomenon driven by investor behavior: slow reaction to new information; asymmetric responses to winning and losing investments; and the "bandwagon” effect. Numerous academic and practitioner studies have confirmed momentum’s existence.

Implications. Virtually all investors can expect higher risk-adjusted returns by adding momentum to their portfolios. Growth investors will see that momentum delivers much better performance. Value investors will find momentum to be an effective complement. Value-growth investors will want to consider momentum as an alternative to their growth allocation.

Vilket index som är bäst eller inte, vågar inte svara på den frågan men sannolikt lär du köpa en ETF. Innan man kanske köper in sig på en faktor eller dylikt kan det vara bra att läsa på så mycket man kan för att förstå vad man ger sig in på.

Alphaarchitect har mycket intressant på sin hemsida, de har några ETF’er som (mig veterligen) vi inte kommer åt i EU, men kort och gott extremt koncentrerade faktor-ETFer med cirka 50 bolag per ETF. De är väldigt öppna med deras investeringsfilosofi vilket gör att det finns extremt mycket intressant att läsa om man vill lära sig. De har också en kritisk inställning vilket jag ser som positivt. AQR som också ger ut mycket intressant (likt det jag länkade ovan) har också läsvärda artiklar och white papers.

Deras metodologi för momentum

Eugene Fama, the 2014 co-recipient of the Nobel Prize in Economics and father of the efficient market hypothesis, and his equally well-credentialed co-author, Ken French, have summarized the academic research on momentum as follows: 1

The premier anomaly is momentum.

Fama, E. and K. French, 2008, Dissecting Anomalies, The Journal of Finance, 63, pg. 1653-1678.

Deras metodologi för value/värde

2 gillningar

Kostnaderna är ju små eftersom det oftast inte kostar något att byta fonder, utöver en mindre kostnad för valutaväxling. Den kostnaden blir försumbar givet att man inte byter alltför ofta. Kostnaden blir mer för de dagar man tappar i avkastning under bytena.

För premiepension är det ännu mer förmånligt eftersom fonder som ingår där inte får ta några avgifter för byten plus att man aldrig är utanför marknaden med sitt kapital under bytena. Premiepensionen är nog den mest optimala plattformen för momentumsparande i fonder bortsett från att de pga överdrivet avgiftsfokus saknar de allra vassaste fonderna.

När det gäller ETF:er betalar man courtage men pga ökad rörlighet via snabba byten kan den kostnaden också anses försumbar om man återigen inte byter alltför ofta.

I många fall är det nog mänskligt/irrationellt flockbeteende. När aktier eller fonder stiger i kurs hakar fler på och motsatt effekt i andra riktningen. Det finns säkert liknande trendmodeller som påverkar men det enda som spelar roll är att momentum finns, kan skattas, och att det finns kvar tillräckligt länge efter att man bytt till det innehavet.

1 gillning

Jag är inget fan av indexfonder då de ger för dålig avkastning men det paradoxala är att flertalet ETF:er är indexfonder men som kan ge väldigt bra avkastning. Förstår då inte varför man skulle välja en vanlig indexfond om man kan välja en ETF som den som nämndes, eller ännu vassare sådana. Man kan ju hoppa mellan sådana i sin momentumstrategi om man så vill då de olika indexen i sig har olika momentum över tid.

Finns även på Avanza MSCI World Momentum. I faktabladet står det att avgiften är 0,25%. Men det är ju en ETF så mer avgifter tillkommer. Om ETF:en | Avanza

Man får ju bilda sig en egen syn på huruvida man bör tilta sin portföljen mot momentum, med forskningen och allt. Det verkar ju bra. Att gå all in på en faktor innebär dock att man förlorar diversifiering.

Hur kan det vara möjligt att du blir aldrig utanför marknaden när du byter fond i ppm? Det tar alltid minst 1-2 dagar då du är utanför marknaden vid fond byte. Kvittar om du byter fonder i ppm eller i privat sparande på Avanza. :+1:. Det ser ut som du inte har koll på allt :grin:.?

1 gillning

Tydligen har Pensionsmyndigheten en “buffert” som de använder vid byten. Därför kan köp och sälj ske samma dag. När du tittar på dina transaktioner kan du se att allt bokförs på en och samma dag även om det tar några dagar innan du kan se det i portföljen.

Jag har dock inte bemödat mig om att kontrollera uppgiften.

Det vet jag eftersom jag själv kollat upp detta med Pensionsmyndigheten, tillsammans med en del andra som gjort det, plus den information som finns på deras webb.

Eftersom det finns lagkrav på att man inte får ha oinvesterat kapital i premiepension så använder man en buffert. Man kan alltså starta köp och sälj vid byten samma dag. Ibland har man fördröjd handel/kursrapportering och då ligger man kvar i gamla innehavet tills man gått över i det nya. Vidare finns det krav på att fondbolagen inte får ta betalt för byten. Jag har bra koll på detta då jag alltså själv kollat det med källan, Pensionsmyndigheten. Det ser alltså ut som att det är du som är den parten, en insinuant sådan dessutom, som inte har koll i detta fall.

Vad gäller antalet dagar på Avanza etc. så kan det ta betydligt flera dagar, mer än en vecka i vissa fall. Det finns flera olika fördröjningar från start av byte tills likviden finns på kontot innan brytpunkten för beställning av nästa köp och ibland ytterligare dagar efter detta i fördröjningen innan köpet genomförs. Generellt sett går byte av PPM-fonder snabbt men rapporteringen släpar efter.

Kostnaderna man avser är kostnaden för fonden/ enskilda förvaltaren eller spararen att omallokera. Säg att du förvaltar din egen momentumportfölj med enskilda värdepapper, och du ombalanserar varje kvartal. Då momentum är en high-turnover strategi kanske 40-60% av innehaven byts ut. Det ger en effektiv årlig turnover på 200%. Det hela blir ett balansspel: Är courtaget du betalar lägre än den förväntade överavkastningen? Forskningen är lite spridd där, men generellt säger utövare ja, och dem mer fundamentalistiska EMH-forskarna nej. Utöver detta så ger denna typ av mer “kort” handel skatteeffekter i vissa länder, något som även detta kommer påverka fondens utveckling för den enskilde spararen.

I min egna portfölj där jag blandar värde, kvalitet och momentum bland svenska småbolag så ombalanserar jag 1/4e del av portföljen 4ggr per år, så en maximal förväntad turnover på 100%. I verkligheten hitills har den blivit något lägre, ca 82%, då vissa innehav fortsatte att platsa i screenern (bland annat Eolus Vind och Gullberg & Jansson tidigare)

Finns ju inte så många olika momentum-ETFer att tillgå på Avanza/Nordnet och svårt att bedöma vilken man bör följa med lite begränsad information om deras tillvägagångssätt.

Tolkar att Vanguard kör en egen momentum-strategi medan Xtrackers och iShares följer MSCI World Momentum.

Någon som vet mer om möjligheten att investera i en momentum ETF eller fond i Sverige - vad har vi för alternativ, vad är skillnaderna och vad är att att föredra? :nerd_face:

Vi har ju ISK och KF där vi slipper skatteeffekter för omallokeringen. Jag byter fonder/omallokerar när jag bedömer att jag tjänar på bytet med hänsyn till flera olika faktorer som skillnader i skattat momentum före/efter byte, växlingsavgifter, tid utanför marknaden under bytet, risk etc. Jag har inget fast tidsintervall för detta utan det är “on the fly” men med strategi att även så långt som möjligt undvika onödiga byten.

Vi har, men fonderna kan dra på sig skatteeffekter, dvs deras förvaltning. Speciellt om det är en fond i USA. Man kan se tidigare skatteeffekter i deras PRIIP & Prospekt. Det är det som är kruxet med en Momentum-fond, inte med att köpa fonder utefter momentum/prisuppgång.

Tror du gör rätt i att undvika onödiga byten. Har lite trendföljande i en fondportfölj, där har jag fasta tidsintervall, mest för att gillar att följa regler jag satt upp :laughing: